KATT A KÉPEKRE! ---------,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,-------...---------------..............------------------------------------------------------------------------
.................................................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.....
A 100 Ă©ves kezdet Alfred BÜCHI svĂĄjci mĂ©rnök nevĂ©hez fƱzhetƑ, aki 1905-ben, NĂ©metorszĂĄgban szabadalmaztatta elgondolĂĄsĂĄt a motor jobb levegƑellĂĄtĂĄsĂĄra. Ennek lĂ©nyege, hogy a levegƑ- sƱrĂ­tƑ (axiĂĄlkompresszor), a dĂ­zelmotor Ă©s a ipufogĂłgĂĄzzal mƱ- ködƑ turbina egyetlen gĂ©pegysĂ©get kĂ©pez. KĂ©sƑbb, az 910-et követƑ Ă©vekben a motort mĂĄr levĂĄlasztotta, Ă©s a turbĂłgĂ©pet önĂĄllĂł egysĂ©gbe Ă©pĂ­tette, majd a svĂĄjci Sulzer cĂ©g motorjaival folytatott kĂ­sĂ©rleteinĂ©l a levegƑtöltet növelĂ©sĂ©re Ă©s a motor gĂĄz- cserefolyamatĂĄnak javĂ­tĂĄsĂĄra hasznĂĄlta. Ezzel a turbĂłfeltöltĂ©s alapjait Ă©s a ma is tartĂł fejlƑdĂ©s lehetƑsĂ©geit teremtette meg.


A belsƑ Ă©gĂ©sƱ motorfajtĂĄk között ma egyre erƑsödƑ vetĂ©lkedĂ©sĂ©nek vagyunk tanĂși. Az idegen- Ă©s a kompressziĂł- gyĂșjtĂĄsĂș motorok, tehĂĄt az Otto- Ă©s dĂ­zelmotor, sajĂĄt vilĂĄgukon belĂŒl prĂłbĂĄlnak megfelelni a környezetvĂ©delem, a fogyasztĂĄs- csökkentĂ©s, valamint a „korai”, nagy motor- nyomatĂ©k-leadĂĄs (mely, mint mondjĂĄk, a vezetĂ©si Ă©lmĂ©ny forrĂĄsa) követelmĂ©nye- inek. Benzines oldalon a fejlesztĂ©s egyik magasiskolĂĄja a VW szĂ©riagyĂĄrtĂĄsĂș TSI-motorja: mĂ©ret- csökkentĂ©ssel Ă©s erƑteljes motorforszĂ­rozĂĄs mellett is teljesĂ­ti a fenti követelmĂ©nyeket.


Az EurĂłpai Parlament december elejĂ©n döntƑ többsĂ©ggel elfogadta a gĂ©pjĂĄrmƱvek ĂĄrosanyag-kibocsĂĄtĂĄsĂĄrĂłl szĂłlĂł jelentĂ©st. A 2005 Ăłta Ă©rvĂ©nyes Euro 4-et a szemĂ©lygĂ©pkocsikon 2009 szeptemberĂ©tƑl az Euro 5 vĂĄltja. Az Euro 6 hatĂĄrĂ©rtĂ©kei 2014-tƑl kerĂŒlnĂ©nek bevezetĂ©sre. Úgy, hogy az autĂłgyĂĄrtĂłknak a jövƑben a fĂŒggetlen szervizeket is ugyanolyan informĂĄciĂłkkal kell ellĂĄtniuk, mint a mĂĄrkaszervizeket, mĂĄrkakereskedĂ©seket.


Az Iveco Ă©s az FPT Industrial (FPT – Fiat Powertrain Technologies) Ășj Euro VI Tector Ă©s Cursor motorokat mutatott be a közĂ©p- Ă©s nehĂ©zkategĂłria szĂĄmĂĄra. A megĂșjult motorcsalĂĄ- dokkal egyĂŒtt az FPT Industrial Ășj kipufogĂłgĂĄz utĂłkezelĂ©si megoldĂĄsa, az „SCR Only” technolĂłgia is bemutatkozott, amely lehetƑvĂ© teszi, hogy az Iveco modellek a kipufogĂłgĂĄz visszavezetĂ©se nĂ©lkĂŒl teljesĂ­tsĂ©k a 2013. januĂĄr 1. utĂĄn kötelezƑ Euro VI szabvĂĄny szigorĂș elƑírĂĄsait.


Nincs ebben semmi kĂŒlönös – mondjĂĄk a haszongĂ©pjĂĄrmƱvesek. Nagy ĂĄltalĂĄnossĂĄgban a kipufogĂłfĂ©k, a „bubu”, ilyen. Ha a vezetƑ növelni akarja a lejtmeneti motor- fĂ©khatĂĄst, ezt a szelepet zĂĄrja, ezzel a kipufogĂłgĂĄz ĂĄramĂĄnak rĂ©szben gĂĄtat szab. A motornak kipufogĂł ĂŒtemben nagy munkĂĄt kell kifejtenie, hogy kiprĂ©selje a kipufogĂłgĂĄzt, illetve ekkor is komprimĂĄl a hengertĂ©rben. EbbƑl szĂĄrmazik a megnövelt motorfĂ©khatĂĄs. A szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱveknĂ©l ilyen nincs, de szĂĄmos esetben szerelnek fojtĂłszelepet a kipufogĂłcsƑbe. Egyre gyakrabban talĂĄlkozhatunk a szerkezettel, annak hibĂĄjĂĄval, az erre utalĂł hibakĂłddal. NĂ©zzĂŒk meg, miĂ©rt tesznek fojtĂłszelepet a kipufogĂłrendszerbe!


Sorozatunk elƑzƑ cikkeiben a katalizĂĄtorokkal Ă©s azon belĂŒl is a nitrogĂ©n-oxid-kibocsĂĄtĂĄs csökkentĂ©sĂ©re szolgĂĄlĂł szerkezetekkel foglalkoztunk, most a dĂ­zel rĂ©szecskeszƱrƑk kerĂŒlnek sorra. A dĂ­zel kipufogĂłgĂĄz egyik jellemzƑ kĂĄrosanyag-összetevƑjĂ©t a rĂ©szecskĂ©k adjĂĄk. Ez tĂșlnyomĂłrĂ©szt koromszemcsĂ©ket jelent, amelyek a felĂŒletĂŒkön megkötött szĂ©nhidrogĂ©nek Ă©s mĂĄs vegyĂŒletek miatt veszĂ©lyesek. A rĂ©szecskĂ©ket hatĂĄsosan el lehet tĂĄvolĂ­tani szƱrĂ©ssel, erre a cĂ©lra korĂĄbban porĂłzus kerĂĄmiĂĄbĂłl, Ășjabban szinterfĂ©mbƑl kĂ©szĂ­tett szƱrƑk szolgĂĄl- nak, azonban a legfontosabb kĂ©rdĂ©s a szƱrƑk regenerĂĄlĂĄsĂĄnak problĂ©mĂĄja.


A közeljövƑ Euro V-ös Ă©s LEV II-es (amerikai) kipufogĂłgĂĄz- emissziĂłs elƑírĂĄsai a gyĂĄrtĂłkat a mai kibocsĂĄtĂĄsok tizedĂ©re csökkentett kĂĄrosanyag- kibocsĂĄtĂĄsĂș dĂ­zelmotorok gyĂĄrtĂĄsĂĄra kötelezik. Úgy, hogy ezeket a követelmĂ©nyeket a motorgyĂĄr- tĂłknak a korĂĄbbinĂĄl 90%-kal tartĂłsabb rĂ©szecskeszƱrƑvel, Ă©s 65%-kal nagyobb Ă©lettartamĂș NOx-tĂĄrolĂł katalizĂĄtorral kell kielĂ©gĂ­teniĂŒk. ÍrĂĄsunk a Beru dĂ­zelmotorok Ă©gĂ©sszabĂĄlyozĂĄ- sĂĄhoz kifejlesztett PSG-jeladĂłjĂĄt mutatja be olvasĂłinknak.


A nagyvasakra, a haszongĂ©pjĂĄrmƱvekre ma mĂ©g nincs kötelezƑ CO2 flottakibocsĂĄtĂĄs elƑírĂĄs. A gyĂĄrtĂłk Ă©s konstruktƑreik azonban, ha mĂ©g nem is tudjĂĄk, de sejtik: ami kĂ©sik, az nem mĂșlik. KĂ©szĂŒlniĂŒk kell a tĂŒzelƑanyag- fogyasztĂĄs tovĂĄbbi csökkentĂ©sĂ©re.


A Mann + Hummel Ă©s a Siemens a motorok lĂ©gellĂĄtĂĄs- növelĂ©sĂ©nek olyan innovatĂ­v fejlesztĂ©sĂ©n dolgozik, amely 1000 Ă©s 3000/min közötti fordulatszĂĄm- tartomĂĄnyban felerĂ”sĂ­ti a töltĂ©scsere sorĂĄn fellĂ©pĂ” gĂĄzdinamikai folyamatokat, Ă©s növeli a szelepvezĂ©rlĂ©s szabadsĂĄgfokĂĄt. Úgy, hogy a lĂ©gellĂĄtĂĄs- növelĂ” technika Otto- Ă©s dĂ­zel-, szĂ­vĂł- Ă©s feltöltött, közvetlen Ă©s csatornabefecskendezĂ©sĂ» motorokon egyarĂĄnt alkalmazhatĂł.



A Hengst cĂ©g az autĂł- Ă©s motorgyĂĄrak stratĂ©giai partnerekĂ©nt, szƱrƑ Ă©s szƱrƑrendszerek fejlesztƑje, gyĂĄrtĂłja. A beszĂĄllĂ­tĂłi gyĂĄrtĂĄs sajĂĄtossĂĄga ma az, hogy a gyĂĄrtĂł egy összetett problĂ©mĂĄt egĂ©szben ĂĄtad a rĂ©szegysĂ©ggyĂĄrtĂłnak, majd kĂ©ri a komplett megoldĂĄst. Ezzel Ƒ, mĂĄrmint a gyĂĄrtĂł, e kĂ©rdĂ©st a maga rĂ©szĂ©rƑl
rendezettnek tekinti.


Az elƑzƑ szĂĄmunkban bemutatott „turbĂłgƑzös”-rendszer utĂĄn most egy mĂĄsik, szintĂ©n a kipufogĂłgĂĄz energiĂĄjĂĄt hasznosĂ­tani kĂ­vĂĄnĂł koncepciĂłt mutatunk be. A TEG, azaz a termoelemes generĂĄtor rendszer közvetlenĂŒl alakĂ­tja ĂĄt a kipufogĂłgĂĄz hƑenergiĂĄjĂĄt elektromos ĂĄrammĂĄ. A vesztesĂ©genergiĂĄk visszanyerĂ©sĂ©re törtĂ©nƑ törekvĂ©sek közĂŒl eddig leginkĂĄbb a fĂ©kezĂ©snĂ©l felszabadulĂł energiĂĄk hasznosĂ­tĂĄsĂĄrĂłl hallhattunk. Ez a rekuperĂĄciĂł azonban csak akkor mƱködik, ha az ember a fĂ©kpedĂĄlt nyomja, azaz az autĂł lassul. A TEG-rendszer Ă©rdekessĂ©ge Ă©s a fejlesztĂ©si irĂĄny szellemessĂ©ge pedig Ă©ppen az, hogy a TEG gĂĄzadĂĄskor vĂĄlik igazĂĄn hatĂ©konnyĂĄ.


A CO2  kibocsĂĄtĂĄs csökkentĂ©se optimalizĂĄlt belsƑ Ă©gĂ©sƱ motorokkal. A belsƑ Ă©gĂ©sƱ motor a jövƑben tovĂĄbbra is fƑ szerepet tölt be a szemĂ©lyi mobilitĂĄs terĂ©n, Ă©s hozzĂĄ kell jĂĄrulnia a klĂ­mavĂĄltozĂĄs megakadĂĄlyozĂĄsĂĄhoz, illetve korlĂĄtozott fosszilis tĂŒzelƑanyag-tartalĂ©kaink megĂłvĂĄsĂĄhoz. Ez a következtetĂ©s vonhatĂł le azon tanulmĂĄnyokbĂłl, amelyeket sajĂĄt piackutatĂłink, valamint kĂŒlsƑ szakĂ©rtƑk vĂ©geztek el a globĂĄlis jĂĄrmƱpiac fejlƑdĂ©sĂ©rƑl.


Az Audi 3,0 liter, V6, TFSI-motorja, az Audi motorĂ©pĂ­tĂ©sĂ©nek törtĂ©netĂ©ben, 70–80 Ă©v utĂĄn az elsƑ, amely mechanikus feltöltƑt, Roots-fĂșvĂłt kapott. 1934 Ă©s 1939 között az Auto Union „Silberfeile” (ezĂŒstnyĂ­l) versenyautĂłinak motorja volt mechanikus feltöltĂ©sƱ, mellyel Hans Stuck Ă©s Bernd Rosemeyer szĂĄmtalan versenygyƑzelmet aratott Ă©s sebessĂ©gi rekordot ĂĄllĂ­tott fel.


Az SCR-rendszer mellett, pontosabban elƑtte a kipufogĂłgĂĄz ĂĄthalad egy oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtoron (DOC) Ă©s egy rĂ©szecske- szƱrƑn (DPF). Ezeket az lemeket jeladĂłk sora felĂŒgyeli. GĂĄzhƑmĂ©rsĂ©kletet mĂ©rĂŒnk a DOC+DPF egysĂ©g elƑtt Ă©s a DOC utĂĄn a DPF elƑtt. NyomĂĄselvĂ©teli helyek vannak a DPF elƑtt Ă©s utĂĄn, ezekbƑl nyomĂĄskĂŒlönbsĂ©gjelet kĂ©pezĂŒnk, hogy a koromszƱrƑ eltömƑdöttsĂ©gĂ©rƑl legyen informĂĄciĂłnk.


Az Euro VI elƑírĂĄsok szerint 2014. januĂĄr 1-jĂ©tƑl minden legyĂĄrtott haszongĂ©pjĂĄrmƱ-dĂ­zelmotornak meg kell felelnie a „VI-os” elƑírĂĄsban foglaltaknak. Az Ășjonnan fejlesztett motorokat mĂĄr idĂ©n januĂĄr 1-jĂ©ig tĂ­pusvizsgĂĄlat alĂĄ kellett vetni az Euro VI elƑírĂĄsai szerint. A rĂłmai szĂĄm mutatja, hogy a 3,5 tonna feletti jĂĄrmƱvek motorjĂĄrĂłl van szĂł. A haszongĂ©pjĂĄrmƱvek kipufogĂłgĂĄz- tisztĂ­tĂĄsĂĄban, az Euro VI Ă©letbelĂ©pĂ©sĂ©vel, lassan mĂĄr szĂĄmunkra is tisztĂĄzĂłdnak a technikai megoldĂĄsok.

A lĂ©gszƱrƑk mlretezĂ©sekor a rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł helyet kell figyelembe venni, azonkĂ­vĂŒl törekedni kell a kis tömegĂ©retre.
 

 

  • A VW hĂĄza tĂĄjĂĄrĂłl, WolfsburgbĂłl 2007 mĂĄrciusĂĄban kaptuk az elsƑ hĂ­rt arrĂłl, hogy az USA emissziĂł- elƑírĂĄsĂĄnak, a Tier2Bin5-nek a teljesĂ­tĂ©sĂ©hez – mint azt mondjĂĄk a mĂ©rnökök – szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱ- dĂ­zelmotornĂĄl is szĂŒksĂ©ges az SCR nitrogĂ©n-oxid-redukciĂłs rendszer Ă©s Ă­gy az AdBlue ĂŒzem- anyag (ĂŒzemelĂ©shez  szĂŒksĂ©ges anyag). A Touareg 3 literes, 225 lĂłerƑs V6 TDI motorja mĂĄr ilyen kipufogĂłgĂĄz-tisztĂ­tĂł rend- szerrel (ehhez mĂ©g jĂĄrult az oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtor Ă©s a rĂ©szecskeszƱrƑ is) kerĂŒlt odaĂĄt, 2008-ban forgalomba. A VW ennek a BlueTDI nevet adta.


    A MANN+HUMMEL hatĂ©kony megoldĂĄst kĂ­nĂĄl a dĂ­zel tĂŒzelƑanyag többlĂ©pcsƑs szƱrĂ©sĂ©re: a PreLineÂź szƱrƑrendszert. A dĂ­zelmotorok modern befecskendezƑrendszerei egyre nagyobb elvĂĄrĂĄsokat tĂĄmasztanak a tĂŒzelƑanyagszƱrƑkkel szemben. EzĂ©rt egyre fontosabb a fƑszƱrƑn kĂ­vĂŒl egy beĂ©pĂ­tett elƑszƱrƑvel is ellĂĄtott, többlĂ©pcsƑs szƱrƑrendszer megjelenĂ©se. A MANN+HUMMEL ĂĄltal kifejlesztett PreLineÂź elƑszƱrƑ rendszer szerepe jelentƑs ezen a terĂŒleten: megnöveli a szƱrĂ©si teljesĂ­tmĂ©nyt, meghosszabbĂ­tja a fƑszƱrƑ Ă©lettartamĂĄt Ă©s megvĂ©di a tĂŒzelƑanyag-szivattyĂșt.


    1990 Ă©s 2004 között az EU szĂĄllĂ­tĂĄsi szektorĂĄban 21-rƑl 28%-ra növekedett a jĂĄrmƱållomĂĄny CO2-kibocsĂĄtĂĄsa. Úgy, hogy a növekmĂ©ny felĂ©Ă©rt a szemĂ©lygĂ©pkocsiforgalom a felelƑs. A kĂĄrosanyag-emissziĂłk Euro 5-ös Ă©s Euro 6-os korlĂĄtozĂĄsai nem csökkentik a gĂ©pkocsik CO2-kibocsĂĄtĂĄsĂĄt. Az eurĂłpai autĂłi- parnak kĂ©t Ă©ve van a legutĂłbb megszavazott 130 g/km-os cĂ©lhoz valĂł felzĂĄrkĂłzĂĄsra.


    Az OE termĂ©keirƑl ismert Valeo igyekszik elsƑ beszĂĄllĂ­tĂłkĂ©nt egyre több alkatrĂ©sszel kĂ©pviselni magĂĄt az autĂłiparban, ezĂ©rt folyamatos a meglĂ©vƑ alkatrĂ©szek elterjesztĂ©se Ă©s az Ășj termĂ©kek fejlesztĂ©se. Ennek a törekvĂ©snek egyik pĂ©ldĂĄja – amelyrƑl a 2012/4. szĂĄmban is beszĂĄmoltunk –, hogy 2011 decemberĂ©ben megvĂĄsĂĄroltĂĄk a brit szĂ©khelyƱ Controlled Power Technologies (CPT) fejlesztƑcĂ©g teljesen elektromos feltöltƑrendszerĂ©nek, a VTES-nek (Variable Torque Enhancement System) technolĂłgiĂĄjĂĄt. AzĂłta eltelt egy Ă©v, a folyamatos fejlesztĂ©sek Ă©s tesztek eredmĂ©nyei kezdenek körvonalazĂłdni, Ă­gy a Valeo mĂĄr jĂłslatokba is bocsĂĄtkozott a
    termékkel kapcsolatban.


    Az utĂłbbi Ă©vtizedekben a belsƑ Ă©gĂ©sƱ motorok fejlesztĂ©sĂ©nek egyik legfon- tosabb cĂ©lja a környezet vĂ©delme Ă©rdekĂ©ben a motorok kĂĄrosanyag- kibocsĂĄtĂĄsĂĄnak a csökkentĂ©se. SzĂĄm- talan technikai ĂșjdonsĂĄg köszönhetƑ ennek a törekvĂ©snek a levegƑ bejuttatĂĄsĂĄtĂłl az Ă©gĂ©stĂ©r alakjĂĄn keresztĂŒl a tĂŒzelƑ- anyag-befecskendezĂ©s Ă©s az Ă©gĂ©sfolyamatok megreformĂĄlĂĄsa, a motor utĂĄn a kipufogĂł- rendszerbe Ă©pĂ­tett kipufogĂł gĂĄzutĂĄn- kezelƑ berendezĂ©sekig. Cikksorozatunk cĂ©lja ezeknek, a gyakorlatban gyakran csak katalizĂĄtorkĂ©nt emlegetett szerke- zeteknek a bemutatĂĄsa, valamint a dĂ­zel rĂ©szecske-szƱrƑk 
    mƱködĂ©sĂ©nek az ismertetĂ©se. EzekrƑl a szerkezetekrƑl sok informĂĄciĂł lĂĄtott mĂĄr napvilĂĄgot, de talĂĄn nem lesz haszontalan az ismeretek rendszerezĂ©se.


    Az AutĂłtechnika folyĂłirat november 7-Ă©n tartott a haszongĂ©pjĂĄrmƱ Ă©s a szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱveknĂ©l alkalmazott, illetve bevezetĂ©s elƑtt ĂĄllĂł SCR-technikĂĄrĂłl elsƑ Ă­zben egĂ©sz napos elƑadĂĄst. A több mint ötven rĂ©sztvevƑ azon tĂșl, hogy ĂĄtfogĂł kĂ©pet kapott az emissziĂł- technika ezen terĂŒletĂ©rƑl, a diagnosztikĂĄrĂłl a javĂ­tĂĄsrĂłl Ă©s egy Ășj, vĂĄllalkozĂłi „profitcenter” lehetƑsĂ©gĂ©nek gondolatĂĄt is magĂĄval vihette. CikkĂŒnkben az SCR-redukciĂł segĂ©danyagĂĄrĂłl, az AdBlue-rĂłl szĂłlunk, ismertetve az anyagjellemzƑit, tulajdonsĂĄgait, a kezelĂ©sĂ©vel kapcsolatos fontos ismereteket.


    A dĂ­zelmotoros autĂłk rĂ©szecske- vagy mĂĄs nĂ©ven koromszƱrƑi (DPF) az ĂŒzemeltetƑknek, javĂ­tĂłknak meglehetƑsen gyakran okoznak gondot. Élettartamuk alatt, a gĂ©pkocsi hasznĂĄlati mĂłdjĂĄtĂłl is befolyĂĄsoltan, ritkĂĄbban vagy sƱrƱbben eltömƑdnek. Az eltömƑdĂ©s – mĂ©rtĂ©kĂ©tƑl fĂŒggƑen – kĂŒlönbözƑ eljĂĄrĂĄssal feloldhatĂł, a szƱrƑ automatikusan a jĂĄrmĆ±ĂŒzem alatt vagy szervizbeavatkozĂĄssal regenerĂĄlhatĂł. Cikksorozatunk mĂĄsodik rĂ©szĂ©ben kitĂ©rĂŒnk a rĂ©szecskeszƱrƑ aktĂ­v fedĂ©lzeti regene- rĂĄlĂĄsi eljĂĄrĂĄsĂĄra, majd igyekszĂŒnk megadni a vĂĄlaszt arra a kĂ©rdĂ©sre, hogy lehet-e javĂ­tĂłipari körĂŒlmĂ©nyek között teljes mĂ©rtĂ©kben regenerĂĄlni a koromszƱrƑt.


    Közvetlen befecskendezĂ©sƱ Otto-motorok kipufogĂłgĂĄz- visszavezetĂ©se.A nitrogĂ©n-oxid- emissziĂł csökkentĂ©sĂ©re a belsƑ motorikus technikai megoldĂĄsok mellett a kipufogĂłgĂĄz-vissza- vezetĂ©s a leghatĂ©konyabb technolĂłgiai megoldĂĄs.


    Cikksorozatunk elsƑ rĂ©szĂ©ben a katalizĂĄtorokkal kapcsolatos nĂ©hĂĄny ĂĄltalĂĄnos fogalmat tisztĂĄztunk, most a dĂ­zelmotorok kipufogĂłgĂĄz-tisztĂ­tĂĄsĂĄra hasznĂĄlt kĂŒlönfĂ©le katalizĂĄtorok közĂŒl a nitrogĂ©n-oxidok redukĂĄlĂĄsĂĄra szolgĂĄlĂł kĂ©t tĂ­pus, a NOx-tĂĄrolĂł katalizĂĄtor Ă©s az SCR-katalizĂĄtor mƱködĂ©sĂ©t vesszĂŒk szemĂŒgyre.


    A BMW M67D44O1 jelƱ V8-as dĂ­zelmotorjĂĄnak hengersoronkĂ©nt egy-egy kipufogĂłgĂĄz-visszavezetƑ rendszere van. (CikkĂŒnkben a kipufogĂłgĂĄz-visszavezetĂ©s rövidĂ­tĂ©sĂ©re a nĂ©met AGR – Abgasrecirkulation – betƱszĂłt hasznĂĄljuk.) Az Ășn. nagynyomĂĄsĂș kipufogĂłgĂĄz visszavezetĂ©s- nĂ©l – napjainkig csak ez lĂ©tezett – a kipufogĂłgĂĄz a kipufogĂł-gyƱjtƑcsƑbƑl a turbĂłtöltƑ elƑtt lĂ©p ki.


    BizonyĂĄra mĂĄr sokunk elƑtt ismertek a sportcĂ©lĂș levegƑszƱrƑk. ÁltalĂĄban a nagyközönsĂ©gnek szĂłlĂł autĂłs magazinok hirdetĂ©seiben talĂĄlkozhatunk velĂŒk. Ezeknek a hirdetĂ©seknek közös jellemzƑje az, hogy a szƱrƑ hasznĂĄlata esetĂ©re – mĂĄrkĂĄtĂłl Ă©s tĂ­pustĂłl fĂŒggetlenĂŒl – többletteljesĂ­tmĂ©nyt,jobb gyorsulĂĄst, kissebb fogyasztĂĄsi Ă©rtĂ©keket Ă­gĂ©rnek minimĂĄlis szƱrƑ- hatĂĄsfok csökkenĂ©se mellett. Persze, a reklĂĄmok csak az elƑnyös tulajdonsĂĄgokat hangsĂșlyozzĂĄk, ĂĄm mindeddig nem jelent meg olyan informĂĄciĂł, mely a sportcĂ©lĂș levegƑszƱrƑk objektĂ­v vizsgĂĄlatĂĄn alapulĂł tĂ©nyeket közölt volna. TehĂĄt vĂĄgjunk is bele!


    A Faurecia egy olyan rendszert mutatott be az idei autĂłszalonon, ami kĂ©pes a kipufogĂłgĂĄzban lĂ©vƑ hƑenergiĂĄt tovĂĄbb hasznosĂ­tani azĂĄltal, hogy elektromos vagy mechanikai energiĂĄvĂĄ alakĂ­tja a vesztesĂ©ghƑ egy rĂ©szĂ©t. Az Exhaust Heat Power Generation (EHPG) nĂ©vre keresztelt rendszer a Rankine- körfolyamat elvĂ©n mƱködik, hasonlĂłan a nagy erƑmƱvekhez.



    A fenntarthatĂłsĂĄg szempontjĂĄbĂłl BĂ©csben is ez az elsƑ feladat. Ennek Ă©rdekĂ©ben, ma mĂĄr nem kĂ©tsĂ©ges a belsƑ Ă©gĂ©sƱ motor villanymotorral valĂł felvĂĄltĂĄsa. ErrƑl mindaz meggyƑzƑd- hetett, akinek mĂłdjĂĄban ĂĄllt az erƑátvitelvillamosĂ­tĂĄsĂĄrĂłl a 29. BĂ©csi Motor- szimpĂłzium vezetƑ elƑadĂĄsait meghallgatni. A tĂĄvolmaradtak szĂĄmĂĄra, a rendezvĂ©ny fƑbb megĂĄllapĂ­tĂĄsait jelen Ă­rĂĄsunk foglalja össze olvasĂłinknak.


    A jövƑbeni szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱ- Ă©s tehergĂ©pjĂĄrmƱ-emissziĂłs elƑírĂĄsok a rĂ©szecsketömeg-csökkentĂ©sen kĂ­vĂŒl a rĂ©szecske- szĂĄm csökkentĂ©sĂ©t is megkövetelik. A hagyomĂĄnyos szƱrƑk, a ma szokĂĄsos porozitĂĄsi jellemzƑkkel nem tudjĂĄk a legfinomabb rĂ©szecskĂ©ket elegendƑ hatĂĄsossĂĄggal szƱrni. E rĂ©szecskĂ©k szƱrĂ©sĂ©hez szĂŒksĂ©ges kis porozitĂĄs nagyobb nyomĂĄsveszte- sĂ©get eredmĂ©nyez. Az Emitec elektrosztatikus szƱrƑje – PMMetalit-Advanced – egy Ășj megoldĂĄs a gĂ©pjĂĄrmƱvek rĂ©szecskeszƱrĂ©se terĂŒletĂ©n.


    A BorgWarner dĂ­jnyertes R2S feltöltƑje lett a VW 2.0 Biturbo TDI gyĂĄri turbĂłfeltöltƑje. Az Euro 6-os, nĂ©gyhengerƱ motorok kategĂłriĂĄjuk legnagyobb teljesĂ­tmĂ©nyĂ©vel bĂŒszkĂ©lkedhetnek, hiszen 176 kW leadĂĄsĂĄra kĂ©pesek, nyomatĂ©kuk csĂșcsa pedig 500 Nm. A Passatokban debĂŒtĂĄlĂł motor 5,3 l/100 km fogyasztĂĄst produkĂĄlt az NEDC-n, ami a jĂĄrmƱ mĂ©retĂ©hez Ă©s teljesĂ­tmĂ©nyĂ©hez kĂ©pest dicsĂ©retes eredmĂ©ny.


     

    Mint az közismert, a haszon- gĂ©pjĂĄrmƱvek kipufogĂłgĂĄz szennyezƑ anyag emissziĂłjĂĄt az elmĂșlt hĂșsz Ă©vben drasztikus mĂ©rtĂ©kben kellett csökkenteni. A szĂ©n-monoxid- kibocsĂĄtĂĄst az 1990-ben gyĂĄrtott dĂ­zelmotorokhoz kĂ©pest a mai Euro VI elƑírĂĄsa 66%-kal, a szĂ©nhidrogĂ©neket 88%-kal, a rĂ©szecskekibocsĂĄtĂĄst 98%-kal Ă©s a nitrogĂ©n-oxidokat is 98%-kal kellett alacsonyabb szintre hozni. NĂ©mi tĂșlzĂĄssal tisztĂĄbb ma egy „nagyvas”-bĂłl kiĂĄramlĂł kipufogĂłgĂĄz, mint a környezeti levegƑ. Az Euro VI elƑírĂĄsa 2014. januĂĄr 1-jĂ©vel mĂĄr minden Ășj forgalomba ĂĄllĂ­tott haszongĂ©pjĂĄrmƱre vonatkozik, tehĂĄt vĂĄrhatĂł mĂ©g roham ez Ă©v vĂ©gĂ©n, hogy az Euro ötösök elkeljenek.


    Napjainkban a dĂ­zelmotorok kipufogĂłgĂĄz-utĂłkezelĂ©se az a terĂŒlet, ahol szĂł szerint minden hĂ©ten törtĂ©nik valami. A lapunkban is bemutatott Mercedes-Benz Vision GL 420 Bluetec Ă©s a Genfben bemutatott VW Touareg BlueTDI folyadĂ©kadalĂ©kĂș szennyezĂ©s- csökkentƑ technikĂĄi utĂĄn mĂĄris a Mercedes-Benz Vision C 220 BluetecjĂ©nek szilĂĄrd adalĂ©kĂș kipufogĂłgĂĄz- utĂłkezelƑ eljĂĄrĂĄsa vonta magĂĄra a szakvilĂĄg figyelmĂ©t.


    Az Iveco Ă©s az FPT Industrial (FPT – Fiat Powertrain Technologies) Ășj Euro VI Tector Ă©s Cursor motorokat mutatott be a közĂ©p- Ă©s nehĂ©zkategĂłria szĂĄmĂĄra. A megĂșjult motorcsalĂĄ- dokkal egyĂŒtt az FPT Industrial Ășj kipufogĂłgĂĄz- utĂłkezelĂ©si megoldĂĄsa, az „SCR Only” technolĂłgia is bemutatkozott, amely lehetƑvĂ© teszi, hogy az Iveco modellek a kipufogĂłgĂĄz vissza- vezetĂ©se nĂ©lkĂŒl teljesĂ­tsĂ©k a 2013. januĂĄr 1. utĂĄn kötelezƑ Euro VI szabvĂĄny szigorĂș elƑírĂĄsait.


    A kipufogĂłgĂĄz elĂ©g meleg ahhoz, hogy ne kelljen fƱteni, sƑt inkĂĄbb hƱteni kellene. Vagy a kipufogĂłgĂĄz hƑjĂ©vel, hƑcserĂ©lƑn keresztĂŒl fƱteni az utasteret? Van ilyen is. MelegĂ­teni fĂ©lvezetƑket, hogy azok ĂĄramot termeljenek? Van ilyen is. Vizet forralni a kipufogĂłgĂĄz hƑjĂ©vel, hogy az utĂĄna egy kis gƑzturbinĂĄt forgasson, az meg egy generĂĄtort? Van ilyen is. De fƱteni? Bizony nĂ©ha azt is kell, mert a dĂ­zel kipufogĂłgĂĄza nem mindig kellƑen meleg ahhoz, hogy a DPF-ben lerakĂłdott kormot felizzĂ­tsa, elĂ©gesse, tehĂĄt a szƱrƑt regenerĂĄlja. A hƑfok növelĂ©sĂ©nek kĂ©zenfekvƑ mĂłdszere a gĂĄzolaj kipufogĂł- rendszerbe juttatĂĄsa Ă©s elĂ©getĂ©se. Erre mutatunk be pĂ©ldĂĄt, ahogyan azt Ford dĂ­zelautĂłin megvalĂłsĂ­totta.


    A dĂ­zelmotorok mĂ»ködĂ©sĂ©t ĂĄllandĂł lĂ©gfelesleg, Ă©s a benzin- motorokĂ©nĂĄl kisebb kipufogĂłgĂĄz-hĂ”mĂ©rsĂ©klet jellemzi. CO- Ă©s HC-kibocsĂĄ- tĂĄsuk ezĂ©rt kedvezĂ”bb. NOx - kibocsĂĄtĂĄsuk nagyobb, finom rĂ©szecskeemissziĂł-kibocsĂĄtĂĄsuk pedig jelentĂ”sen nagyobb a benzinmotorokĂ©nĂĄl. E jellemzĂ”k az emissziĂłkezelĂ©sĂŒket is bonyolultabbĂĄ teszik. ÉgĂ©stermĂ©keikkel ugyanis nemcsak gĂĄznemĂ», hanem szilĂĄrd rĂ©szecskĂ©k formĂĄjĂĄban is meg kell kĂŒzdeniĂŒk a fejlesztĂ”knek. A 800 °C körĂŒli kipufogĂłgĂĄz-hĂ”mĂ©rsĂ©klet oxidĂĄciĂłs reakciĂłkra Ă©s katalitikus eszközök hasznĂĄlatĂĄra szĂ»kĂ­ti a kipufogĂłgĂĄzok utĂłkezelĂ©sĂ©t.

  • A VW hĂĄza tĂĄjĂĄrĂłl, WolfsburgbĂłl 2007 mĂĄrciusĂĄban kaptuk az elsƑ hĂ­rt arrĂłl, hogy az USA emissziĂł-elƑírĂĄsĂĄnak, a Tier2Bin5-nek a teljesĂ­tĂ©sĂ©hez – mint azt mondjĂĄk a mĂ©rnökök – szemĂ©lygĂ©pjĂĄrmƱ- dĂ­zelmotornĂĄl is szĂŒksĂ©ges az SCR nitrogĂ©n- oxid-redukciĂłs rendszer Ă©s Ă­gy az AdBlue ĂŒzemanyag (ĂŒzemel- Ă©shez  szĂŒksĂ©ges anyag). A Touareg 3 literes, 225 lĂłerƑs V6 TDI motorja mĂĄr ilyen kipufogĂłgĂĄz-tisztĂ­tĂł rendszerrel (ehhez mĂ©g jĂĄrult az oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtor Ă©s a rĂ©szecskeszƱrƑ is) kerĂŒlt odaĂĄt, 2008-ban forgalomba. A VW ennek a BlueTDI nevet adta.


    A CO2-hĂĄztartĂĄs optimalizĂĄlĂĄsĂĄra a gĂ©pkocsinak vagy meghatĂĄrozott alkatrĂ©szeinek mĂłdosĂ­tĂĄsa ad lehetƑsĂ©get.


    Sokan valljĂĄk, a szĂ©p motorhangnĂĄl, melybe beleborzongunk, nincs gyönyörƱbb dolog a vilĂĄgon. Jellegzetes motorhangok mĂĄrkĂĄkhoz is kötƑdnek. A gyĂĄrtĂłknĂĄl Ă©s tuningcĂ©geknĂ©l kĂŒlön akusztikus mĂ©rnökcsapat feladata az autĂłk kipufogĂłhang- jĂĄnak a megtervezĂ©se, kialakĂ­tĂĄsa.


    A BMW M47Tu, M57Tu motorok emissziĂłtechnikĂĄja (az E60 Ă©s E61-ben), az Euro 4 teljesĂ­tĂ©sĂ©hez kĂŒlön hĂĄzban lĂ©vƑ oxidĂĄciĂłs katalizĂĄtort Ă©s rĂ©szecskeszƱrƑt tartalmaz. Az igazi kifinomult mƱszaki csemegĂ©t a kipufogĂłgĂĄztisztĂ­tĂĄs minƑsĂ©gĂ©nek hosszĂș tĂĄvĂș fenntartĂĄsa vĂ©gett alkalmazott adaptĂ­v pilotadag Ă©s keverĂ©k-¶sszetĂ©telszabĂĄlyozĂĄs jelenti.


    A kĂ©tfokozatĂș, szabĂĄlyozott ĂŒzemĂ» feltöltĂ”k (2FT-k) Ă­gĂ©retes eszközei a belsĂ” Ă©gĂ©sĂ» motorok teljesĂ­tmĂ©ny- növelĂ©sĂ©nek. HasznĂĄlatuk, a löket- tĂ©rfogat csökkentĂ©sĂ©t feltöltĂ©ssel kompenzĂĄlĂł downsizing technika rĂ©vĂ©n, megnyerĂ” Ă©rvet kĂ­nĂĄl a kedvezĂ”bb gyorsĂ­tĂĄsdinamikĂĄra mindig vevĂ” autĂłvĂĄsĂĄrlĂłk szĂĄmĂĄra. KĂŒlönösen, ha figyelembe vesszĂŒk, hogy a velĂŒk elĂ©rhetĂ” ĂŒzemi jellemzĂ”k kedvezĂ”bbek a ma elterjedt, vĂĄltoztat- hatĂł geometriĂĄjĂș turbĂłtöltĂ”kĂ©nĂ©l.


    ManapsĂĄg a gĂ©pjĂĄrmƱvek Ă©s a gĂ©pjĂĄrmƱmotorok fejlesztĂ©se sorĂĄn elsƑdleges szempont az olyan technolĂłgiĂĄk alkalmazĂĄsa, melyek a minĂ©l kisebb kĂĄrosanyag-kibocsĂĄtĂĄst Ă©s fogyasztĂĄst hivatottak segĂ­teni, ezzel biztosĂ­tva azt, hogy az adott gĂ©pjĂĄrmƱ teljesĂ­tse az egyre szigorodĂł kĂĄrosanyag-emissziĂłs szinteket. A kipufogĂłgĂĄz hƑje hasznosĂ­thatĂł energiĂĄt tartalmaz, vagyis segĂ­thet a fenti cĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©nĂ©l, ennek hasznosĂ­tĂĄsĂĄra mĂĄr rĂ©gen törekednek a fejlesztƑmĂ©rnökök. Mostani cikkĂŒnkben egy, a Toyota mĂ©rnökei ĂĄltal tervezett rendszerrel Ă©s annak mƱködĂ©sĂ©vel ismerkedĂŒnk meg.


    A Bosch DeNOx 2.2 a haszongépjårmƱveknél alkalmazott SCR-emissziótechnika AdBlue adagolórendszerének harmadik generåciója, amely mår 2009 óta szerepel a Bosch kínålatåban.
    A kezdetekben nehĂ©z- Ă©s közepes haszongĂ©pjĂĄrmƱvekhez kifejlesztett berendezĂ©st ma mĂĄr mezƑgazdasĂĄgi Ă©s Ă©pĂ­tƑipari gĂ©pekhez, valamint hajĂłmotorokhoz is alkalmassĂĄ tettĂ©k. A Bosch komplett emissziĂłtechnikai rendszereket forgalmazĂł BESG cĂ©ge (Bosch Exhaust System GmbH) is termĂ©szetesen ezt kĂ­nĂĄlja.


    A 4 alap szƱrƑtĂ­pus (levegƑ, olaj, tĂŒzelƑanyag Ă©s utastĂ©r) között az olaj- Ă©s a tĂŒzelƑanyag-szƱrƑk kapjĂĄk a legnagyobb figyelmet. A legtöbb autĂłszerelƑ szerint az emlĂ­tett kĂ©t szƱrƑ minƑsĂ©ge a legfontosabb a gĂ©pjĂĄrmƱ ĂŒzeme szempontjĂĄbĂłl. Az alĂĄbbi cikkbƑl is kiderĂŒl, hogy a levegƑszƱrƑnek legalĂĄbb akkora hatĂĄsa lehet a motor Ă©lettartamĂĄra, teljesĂ­tmĂ©nyĂ©re Ă©s fogyasztĂĄsĂĄra, mint az elƑzƑ 2 tĂ­pusnak.


    A kipufogĂłgĂĄz szennyezƑanyag- tartalmĂĄnak csökkentĂ©se egyre Ășjabb Ă©s Ășjabb kĂ©miai reakciĂłfolyamatokat, ezek felĂŒgyelete pedig Ășjabb jeladĂłkat igĂ©nyel. Eddig csak a „jĂł öreg” lambda-szonda volt ismert szĂĄmunkra. Amenynyiben a nitrogĂ©n-oxidok csökkentĂ©sĂ©re – mind dĂ­zel-, mind Otto-motornĂĄl – Ășj tisztĂ­tĂĄsi eljĂĄrĂĄsok lesznek szĂŒksĂ©gesek (Ă©s ez mĂĄr a jelen valĂłsĂĄga!), akkor az ellenƑrzĂ©s, a szabĂĄlyozĂĄs cĂ©ljĂĄbĂłl egy Ășj jeladĂłra, az NOx-szondĂĄra lesz, illetve van szĂŒksĂ©g.


    A BMW fejlesztƑmĂ©rnökei egy olyan Ășj technolĂłgia kifejlesztĂ©- sĂ©n dolgoznak, amely a kipufogĂłgĂĄz hƑenergiĂĄjĂĄt hasznosĂ­tja, ezzel csökkentve a fogyasztĂĄst, miközben a motor nagyobb teljesĂ­tmĂ©ny Ă©s nyomatĂ©k leadĂĄsĂĄra kĂ©pes. A rendszer neve: Turbosteamer. Az angol steam szĂł – magyarul gƑz – nem vĂ©letlenĂŒl kerĂŒlt az elnevezĂ©sbe, ugyanis a gƑzmotorok elvĂ©t is felhasznĂĄltĂĄk a mĂ©rnökök a rendszer megalkotĂĄsĂĄhoz.


    Az IVECO Cursor sorozat (9–11–13) Euro VI-os dĂ­zelmotorjainak szĂĄmtalan mƱszaki ĂșjdonsĂĄga között egy Ășj turbĂłtöltƑ konstrukciĂł is megtalĂĄlhatĂł. Ha a töltƑ megnevezĂ©sĂ©ben az EVGT jelzĂ©s is szerepel, tudhatjuk, hogy ĂșjdonsĂĄgrĂłl van szĂł. Az FPT Industrial a Honeywell turbĂłgyĂĄrtĂłval közösen fejlesztette ki az Ășj töltƑt.