------------------A DAF Variomatic és mai utódai:
Valamikor, amikor a DAF még (pici) személyautót is gyártott, azzal lepte meg a világot, hogy abba fokozatmentes, mechnikus sebességváltót épített, nem is egyet, de kettő‘t. Az egyik hajtotta a bal oldali kereket, a másik a jobb oldalit - így differenciálműre sem volt szükség.

A Variomatic névre hallgató szerkezet működése azon alapszik, hogy az ékszíjat olyan két éktárcsa közé építették be, melyeknek a tányérjai közeledni, illetve távolodni tudtak egymástól. Az ábrán látható, hogy az alsó éktárcsa tányérjait rugó igyekszik közelíteni egymáshoz, a fölső‘ éktárcsa tányérjait pedig röpsúlyok, melyeknek az erejét azonban a szívócső‘böl odavezetett depresszió csökkenteni igyekezett. Az áttétel mindig attól függ, hogy mekkor sugarú körcikken érintkezik az ékszíj a tárcsákkal. A két szélső‘séget a rajz mutatja.

Működés közben első‘sorban a nyomatékigény mértéke szabja meg, hogy mennyire húzza be a motor az ékszíjat az alső‘ tárcsák közé, azt csak finomítja a motor fordulatszáma, illetve terhelése.

A Variomatic nem volt hosszú életű, első‘sorban a kis teljesítménye és a rövid élettartama miatt. Nemrég azonban újjáéledt, s több márka is beépíti autóiba. Igaz, most már nem gumiból van az ékszíj, hanem acélfonattal kombinált láncból, azonkívül a vezérlése, illetve automatikus szabályozása elektronikán alapszik. Néhány típus itt látható:

Nemrég megjelent ennek egy olyan típusa, amelyikben nem surlódás viszi át a hajtást, hanem fogas "szíj" (jobbra). 

A lényege az, hogy a két fogakerék átmérő‘je változtatható! 

Amikor a fogaskerék éppen nem kapcsolódik a szíjhoz, egy szegmense (piros rész) kitolódik, vagy beépül, csökkentve, illetve növelve a "hasznos" sugarát.
 
 

Az utóbbi idő‘ben egy másik alapelven működő‘ váltómű is újra életre kelt: a két tárcsa belső‘ oldalán körív keresztmetszetű bemarás fut körbe, amiben korongok vannak. 

Ez tulajdonképpen a bolygóműves differenciálműre emlékeztet azzal a különbséggel, hogy a két napkerék, s a köztük lévő‘ bolygókerék nem fogakkal kapcsolódik egymáshoz, hanem surlódással, ezért lehetséges az érintkezés sugarát fokozatmentesen módosítani. 

Az áttételt a bolygókerekek tengelyének elferdítésével lehet változtatni. Amikor a tengely függő‘leges, vagyis a bolygókerék vízszintes, az áttétel 1:1 (a rajzon ferde).

Néhány autóba egészen különleges sebességváltót építenek be, ezekről nézzünk meg egy filmet, meg egy másikat.


...és most egy kis lazítás!
.