Bővül az Opel földgáz-üzemű járműválasztéka
 

Világpremier Lipcsében: Opel Combo Tour 1.6 CNG tanulmányautó

- Padló alatti gáztartály őrzi meg a teljes rakteret
- Földgáz- és benzintankkal 550 kilométer a hatótáv
- Jelentős hajtóanyag-költség megtakarítás, garantált adómentesség 2020-ig

A két eddigi gázüzemű típus, a Zafira 1.6 CNG és az Astra Caravan 1.6 CNG sikere arra indítja az Opelt, hogy egy harmadik földgázos autót is felvegyen a programjába. A lipcsei 14. Auto Mobil International (AMI) (2004. április 17.-25.) alkalmával az OSV (Opel Special Vehicles) Opel-leányvállalat bemutatja a sorozatgyártáshoz közeli Opel Combo Tour 1.6 CNG (Compressed Natural Gas) tanulmányautót, amely várhatóan 2005 második félévében kerül piacra. A prototípus a földgázos standon lesz látható.

Akárcsak a német gázautó-piac közel hatvan százalékát befedő Zafira 1.6 CNG és az Astra Caravan 1.6 CNG, a Combo 1.6 CNG is két, egyenként 110 literes, illetve 19 kilós gáztartályt, és tartalékként egy 14 literes benzintankot kap. Az újszerű monovalentplus koncepció előnye, hogy ha kifogyóban van a gáztartály, és nincs gázkút a közelben, akkor a vezetőhelyről kapcsolhatunk át benzinüzemre. Ezáltal négyszázról kerek 550 kilométerre nő a CNG-Combo hatótávja. A tartályok helytakarékos, padló alatti elhelyezésének köszönhetően a Combo 1.6 CNG helykínálata ugyanolyan nagyvonalú (maximális raktér: 2.695-3.050 liter), mint a benzines- és dízel-változatoké.

Tágassága mellett a gazdaságosság a Combo 1.6 CNG egyik erőssége. Átlagosan 5,3 kg/100 kilométer gázfogyasztása; a jelenlegi 0,68 euro/kilogramm ár alapján 30 százalékkal csökkenti a hajtóanyag-költséget a dízelhez, és ötvennel a benzineshez képest. Megéri az átállás azért is, mert a német regionális és helyi gázszolgáltatók mintegy 65 százaléka támogatja e környezetkímélő üzemmódot: vagy beszállnak 1300 euróval az új gázautó vásárlásába, vagy átlagban 1500 kiló ingyenes földgázzal támogatják az üzemeltetőt. Ráadásul a motorhajtó földgáz 2020-ig adókedvezményes. Használatával jelentősen csökken a belsőégésű motor károsanyag-kibocsátása, a Combo 1.6 CNG CO2-emissziója például mindössze 140* gramm/kilométer.

Az 1.6 CNG-hajtómű az ismert 1,6-os ECOTEC benzinmotoron alapul, teljesítménye 71 kW (97 LE), nyomatékmaximuma 140 newtonméter. A földgáz és a benzin részére külön befecskendező-sora van. A 130 oktános földgáz sokkal kopogásállóbb a benzinnél, ezért az Opel a földgáz-üzem optimalizálására törekedve 12,5-re emelte a sűrítést. Takarékossága ellenére fürge a Combo1.6 CNG: csúcssebessége 166* km/óra, a százra gyorsítás ideje 14* másodperc (*ideiglenes adatok).

A 110 literes, illetve 19 kilós padló alatti gáztartályokkal körülbelül 400 kilométer a hatótáv. A benzintartalékot is beszámítva elérjük az 550 kilométert. Átváltani a középkonzoli kapcsolóval lehet, de ez automatikusan is megtörténik, ha fogytán a földgáz. A rendszer közben önműködően átáll a nyomás kijelzéséről a benzinmennyiségére, úgyhogy a műszer mindig a pillanatnyi üzemmódnak megfelelően mutat. Univerzális csatlakozó teszi lehetővé a külön adapter nélküli tankolást olyan országokban is, ahol más a gázkutak szabványa (például Olaszországban). Földgáz mellett biogázzal is működhet a Combo 1.6 CNG.

Mintaszerű a Combo 1.6 CNG biztonsága is: a tartályokat erős acélpántokkal rögzítik, és burkolattal védik. A külön-külön szeleppel ellátott gáztartályok anyaga nagyszilárdságú acél, acélcsöveké rozsdamentes nemesacél. Mivel a tartályok nem az ütközési zónában helyezkednek el, optimális az utasok és a környezet védelme. Ütközéskor amúgy biztonságosabb a gáz a benzinnél: mivel könnyebb a levegőnél, azonnal elillan, ha kiszabadul, és 650 fokos gyulladási hőmérséklete jóval meghaladja a benzinét. A parkolóházak gázüzemű járműveket kitiltó tábláját nem kell figyelembe venni a földgázos Opelek vezetőinek, ez csak a levegőnél nehezebb gázra, például PB-re vonatkozik. Tekintettel a magas biztonsági színvonalra, nincs különbség a vizsgáztatásban sem, csupán a tartályokat kell tízévenként bevizsgálni.

A komplett gázberendezést az Opel Special Vehicles GmbH (OSV) Rüsselsheimben építi be a szériaautóba. Az Adam Opel AG 2000 januárjában alapított, jelenleg 350 főt foglalkoztató leányvállalata 2002 óta gyárt Opel gázautókat. További termékeik a sportos OPC-modellek, hatósági és különleges kocsik, például rendőrségi- és oktatóautók, taxik és egyedivé tett széria Opelek. Tavaly közel 56 ezer kocsit alakítottak át. 

A gázautók annak a hármas stratégiának a részét képezik, amelynek keretében 2008-ig 140 gramm/kilométerre akarja csökkenteni újautó-flottájának szén-dioxid emisszióját az Opel. Ebben, a bevált konstrukciók továbbfejlesztésén és a hidrogénes tüzelőanyagcella szorgalmazásán kívül jelentős szerepet játszik az alternatív üzemanyagok, például a földgáz alkalmazása. 

Az OSV cégvezetője, Stefan Schrahe: "A Combo 1.6 CNG-vel olyasmit kínálunk ügyfeleinknek, mint egyetlen más gyártó sem. Újszerű technikája tiszta és gazdaságos járművé teszi, anélkül, hogy csökkenne a használhatósága vagy a raktere."