Az SKF Rt. a 75. évét ünnepli Magyarországon és ennek kapcsán egy kiállítást szervez. Ennek időpontja április 24-25., és a Közlekedési Múzeum lesz a helyszíne. A kiállítás egyik sztárja az SKF és a Bertone stúdió által közösen kifejlesztett Novanta drive-by-wire koncepcióautó lesz. Ezt eddig csak nyugat-európai kiállításokon lehetett látni, az SKF viszont szeretnénk most elhozni Budapestre is. Az autóról lesznek tájékoztató anyagok, bele lehet ülni, meg lehet vizsgálni (tesztvezetésre sajnos nem lesz lehetőség). 


A Novanta közelebb viszi a drive-by-wire technológiát az autópiachoz

A drive-by-wire technológia lassan megjelenik az autószalonokban kapható autókban

Az elegáns kialakítású, drive-by-wire irányítórendszerrel felszerelt, gondolatébresztőnek sem utolsó Bertone-SKF Novanta koncepcióautó, az innovatív megoldásának köszönhetően megkapta a „legjobb autó-prototípus” címet a 2002. évi Michelin Bibendum Challenge-en. Ezen az évente megrendezett eseményen mutatják be a környezetvédelmi vagy műszaki szempontból újdonságnak számító járműveket.

Az SKF és a Bertone számára ez az esemény jó alkalmat teremtett arra, hogy „kivigye” a koncepciót az utcára. Ez a koncepcióautó jó példája annak, hogy hogyan lehet a drive-by-wire technológiával a környezetvédelmet is szolgálni, és ezáltal megteremteni egy modern, az eddiginél szociálisan érzékenyebb közlekedési eszközt.

A 2002 Michelin Challenge eseménye Német- és Franciaország több helyszínén zajlottak, a csúcspont pedig a Párizsi Nemzetközi Autókiállítás „le Mondial 2000” rendezvénye volt. 

A tudományos kutatások bebizonyították a koncepcióautó létjogosultságát, amelyet az erős piaci igény is alátámaszt. A következő nagyobb lépés az, hogy megszerezzék erre az új technológiára a jóváhagyást a különböző nemzetközi szervezetektől. A Novanta koncepcióautó Strasburgban, az Európai Parlament előtt jelzi, hogy a közlekedés hosszú távú megoldásához megtették az első lépést. 

Drive-by-wire tapasztalat

2002. Szeptember 23-án számos összehasonlító tesztet végeztek a hockenheim-i versenypályán. A Novanta a Bertone-SKF első drive-by-wire rendszerű koncepcióautójára, a Filo-ra épül. A Novanta újszerű kialakítása, valamint a vezetési élménye kiemeli ennek a korszerű technológiának a fejlettségét és megbízhatóságát. Ha összehasonlítjuk a Bertone-SKF Filo-jával, azt tapasztaljuk, hogy a Novanta-nál sokkal jobb a kormányvisszajelzés, valamint előrelépés történt a fékrendszer és az erőátvitel terén is.

„Büszkék vagyunk arra, ahogy a by-wire technológia hozzájárul az aktív és passzív biztonsághoz (pl. a kormányoszlop megszüntetése), valamint arra, ahogyan a sportos kialakítást a komfortosságal ötvöztük,” mondja Filippo Zingariello, az SKF Drive-by-wire egységénetk alelnöke. „Az egész rendszer lelke az aktuátor, amely teljesen nyilvánvalóan mutatja meg az összes funkcionalitást – méghozzá egy igen provokatív módon.”

A vezető vezérlő egységét, a Guida-t, a Filo-hoz képest jelentősen finomították. Az egységbe beépített  helyzet- és terhelésérzékelők folyamatosan küldik a jeleket az intelligens beavatkozó egységek  aktuátorvezérlő moduljába, a hibatűrő hálózaton keresztül. A két, egymással összekapcsolt kormányszarv maximális elfordulása 20 fok. Ez, a hagyományos, fogasléces-fogaskerekes kormányművet felváltó megoldás vezérli a kerekek elfordulását egy intelligens beavatkozó egységen keresztül. A Guide kormányszarvainak elmozdulása alacsony sebesség esetén nagyobb kitérést eredményez. A sebesség növekedésével ez az érzékenység csökken. Az autó dinamikus viselkedéséről a vezető számára adott pontos visszacsatolás alapvető fontosságú a kényelem és a biztonság érdekében. 

Az olasz Brembo céggel közösen kifejlesztett, a jobb vezethetőség érdekében a kerekeket egymástól függetlenül fékezni képes fékrendszer elektromechanikus aktuátorokkal felszerelt fékkulcsokkal működik. A rendkívül gyors jelfeldolgozásnak, illetve a rövid reakcióidőknek köszönhetően, a „recovery mode” minden hibát azonnal felfedez. Ha egy ilyen, egyébként teljesen valószínűtlen esemény történne, a dinamikus járművezérlő szoftver aktivizálódna, és ezzel megakadályozná az esetleges megcsúszást.

Az automatikus sebességváltó egyes fokozatainak kapcsolását egy dedikált logikai vezérlő végzi. A vezérlőegység a Guida-n elhelyezett nyomógomboknak megfelelő jellel vezérli az intelligens, elektromechanikus beavatkozó egységhez (SEMAU).

A SEMAU-k fontos egységei a járműnek. Közös hálózatba kötve, folyamatosan ellenőrzik az egész járművet, az összes aktuátorvezérlő egységet, valamint a feszültségszintet. A járműben mind a hagyományos 14- voltos, mind pedig a terjedőben lévő 42 voltos rendszer megtalálható. Egy esetleges elektronikus hiba esetén, az automatikus csomópont-újrakapcsolás néhány ezred másodperc alatt megtörténik. 

Teljesen új megközelítés

A jármű a megjelenésében leginkább egy luxusszalonra emlékeztet, belső kialakítása pedig radikálisan új vonalakat követ. Amint a vezető beül a Novanta-ba, nem lát sem kormánykereket, sem pedig kormányoszlopot. Az ajtó belső burkolatából kihajtható Guida egy kompakt, rendezett és ergonómikus kezelőszerv benyomását kelti. Ez fokozott vezetési élményt és nagyfokú biztonságot kölcsönöz.

A Bertone dizájnereinek köszönhetően, a vezető és az autó közötti virtuális kapcsolat tovább mélyült az új vezetési koncepcióval: egy ügyes kezelőszerv a hagyományos kormánykerék és sebességváltó helyett. „Itt a koncepciónk elérte a felső határait,” mondja Roberto Piatti, a Stile Bertone ügyvezető igazgatója. „A belső tér kialakítása szempontjából a Guida-nak teljesen rejtve kell maradnia egészen addig, ameddig a vezető el nem kívánja indítani a motort.” 

A Guida-n kívüli egyetlen kezelőszerv egy világító csík, amely az utastér teljes hosszában végigfut. Egy könnyed érintés a központi, narancssárga színű képernyőn, és máris kapcsolatba léphetünk a Nokia Communicator-ral. A nagyméretű műszerfal egy valódi navigációs rendszer. Található benne egy kisméretű újjlenyomat-olvasó is, amellyel, mintegy jelszóval, életet lehelhetünk a járműbe és annak elektromos ideghálózatába. Ez egyéni vezetési beállítások, az üléshelyzet-, a légkondícionáló-, a tankolásra való figyelmeztetés, a műszaki átvizsgálás paraméterei, sőt, még zenék tárolására is lehetőséget ad a rendszerben. A nagy belső tér kedvező hangzást biztosít. A Bose Corporation kompakt surround-egysége kitűnő hangvisszaadást tesz lehetővé. A kifinomult biometriai rendszernek köszönhetően, az utastérben maximálisan ki lehet elégíteni az egyéni igényeket. Ebben az autóban tehát az elindulás rendkívül egyszerű: csak rá kell helyeznünk az ujjunkat az újlenyomat-olvasóra.

SKF csapat

A projektben résztvevő, 12 fős SKF csapat szakemberei az SKF különböző területeiről verbuválódtak: az Autóipari Divízióból, a Drive-by-wire egységből, az Ipari Divízióból, a Transrol-tól, az Elektromos Divízióból és az Érzékelős Csapágyak Dívziójából. Az alkotómunka az SKF egyik üzemében folyt. 

A teljes feladathoz mechanikai alkatrészek és szoftverek integrációját kellett megvalósítani. Ennek eredményeképpen egy magasabb komfortfokozatú és biztonságosabb autó jött létre. Amíg a Filo kellemes meglepetést jelentett a kormányzás, a fékezés és az erőátvitel elektromechanikus vezérlése terén, addig a Novanta még a legszkeptikusabb vezetőket is meggyőzte a különböző by-wire funkciók sebességéről és teljesítőképességéről.

A koncepció egybeesik az SKF-nek a járműtervezésről alkotott távoli jövőképével. Egy teljesen új vezetési filozófiát testesít meg. A sportautó jellegű járműveknél a vezetés élményéhez hozzá tartozik a vezető és a mechanikai alkatrészek – a kormánykerék és a sebességváltó – közötti szoros kapcsolat, ezért ezen a területen még sokáig nem várható változás. A jelentős változások a nem látható területeken fognak megtörténni. Drive-by-wire rendszereket fognak beépíteni, de a vezető és a jármű közötti kapcsolódási felületek úgy lesznek kialakítva, mint a mai kezelőszervek. Minél gyökeresebbek a változások a hagyományos autókhoz képest, annál lassabban fogadja el azokat a piac. 

A Novanta sport karosszériája a SAAB 9-5 háromliteres V6-os alapjaira épül. Azért esett a luxusszalon jellegű kialakításra, hogy ezzel is azt hangsúlyozzák, hogy a drive-by-wire technológia nem egy pillanatnyi trend, hanem egy olyan technológia, amelyben a Bertone és az SKF erősen hisz.

A közlekedés fejlődése – főként az utolsó században – az emberiség egyik legnagyobb áttörését jelentette; a gazdasági és szociális növekedés tényezőjét. A világ autóparkjának növekedési előrejelzése alapján, egy új járműkoncepciót kell kifejleszteni, hogy létrejöjjön egy fenntartható és környezetvédelmi szempontból elfogadható közlekedési eszköz.

Összefoglalva:

A drive-by-wire technológia lassan megjelenik az autószalonokban kapható autókban. A Novanta, az SKF és a Bertone közötti együttműködés legújabb gyümölcse megnyerte a 2002. Michelin Bibendum Challange „legjobb autó-prototípus” díját az autóba beépített korszerű technológiának köszönhetően. 

A Novanta nem egyszerűen az új járműépítési trend egy bemutató autója, hanem ennél sokkal több: a dirve-by-wire technológia alkalmazhatóságának bizonyítéka. Bemutatja, hogy ez a technológia nagyobb biztonságot, kényelmet, valamint gazdaságos, és a környezetre érzékeny megoldást jelenthet a jövő hétköznapi autójában. Ez a jármű szintén kiemeli az SKF-nek a kutatás és az innováció irányába mutató elkötelezettségét egy olyan piacon, amelynek jelentős növekedési potenciálja van.