Az új NISSAN X-TRAIL

A Nissan X-TRAIL sport-használati autóval érdekes új technikák és motorok jelentek meg a kompakt 4x4-es kategóriában – méltó megünneplése ez az összkerékhajtású kocsik 50 éves gyártási jubileumának. 
Ez az igényes 4x4-es kocsi a fiataloknak és a fiatalos szelleműeknek készült. 
Kifinomult közúti tulajdonságaihoz valódi terepjáró-képesség járul. Mindezt a kategória legfejlettebb biztonsági és elektronikus menetdinamikai technika segíti – az X-TRAIL nem ismer akadályt!

Az ALL MODE 4X4 rendszer a Nissan elektronikai jártasságát egyesíti a masszív építéssel, mindenféle helyzetre azonnal reagál. Ez a kategória első elektronikus, összkerékhajtása.

Kétféle motor áll rendelkezésre, a tökéletesített QR20 2.0 literes benzines, és az új YD22 2.2 literes turbódízel, közös nyomócsövű befecskendezéssel és a Nissan javított M-Fire technikájával. E két megoldás tisztább égést, csekélyebb emissziót és alacsonyabb zajszintet eredményez. A benzinmotorhoz ötfokozatú manuális, vagy automata váltóművet lehet rendelni, míg a turbódízel széles sávban kifejtett nagy nyomatékát standard hatfokozatú sebességváltó teszi jól kihasználhatóvá.

Az X-TRAIL koncepciója

A 2000-es Párizsi Autószalonon bemutatott prototípus látványát megőrző kompakt, áramvonalas forma a 21. század designját mutatja. Tágas, modern enteriőr áll vele összhangban. Az ötajtós modellben kényelmesen elfér négy felnőtt, az aktív, sokoldalú életstílushoz szükséges poggyásszal együtt. Az X-TRAIL a teljes célszerűség jegyében készült, és demonstrálja a Nissan tapasztalatát a 4x4-es autók építésében. A nagy csomagtartó különleges burkolata például kivehető és lemosható, ha hegyi kerékpárt vagy kiránduló holmit szállítottunk. A hátsó üléstámla alagútja olyan bőséges méretű, hogy át lehet dugni rajta négy hódeszkát is, a műszerfali italtartó pedig hűti vagy melegíti italunkat. A variálható, stílusos örömét nem rontják le a hagyományos személyautók hátrányai, kompromisszumai. Az X-TRAIL mindennapi autó, hét közben lehet vele munkába járni és bevásárolni, hét végén és szabadságon pedig akármilyen úton vagy terepen kalandozni. Az X-TRAIL érzelmi és gyakorlati szálakkal kötődik tulajdonosához. Fiatal vezetői nagyra értékelik elsőrangú menettulajdonságait és terepjáró képességét, amelyek jóvoltából nagyszerűen megállja a helyét a városi forgalomban és a hegyekben, a sípályánál is. Az X-TRAIL globális autó, négy kontinensen kapható. Japánban 2000. novembere óta értékesítik, a vártnál is nagyobb sikerrel. Európában 2001. szeptemberével jelenik meg. 

Főbb jellemzők:

• Az elsőrangú terepjáró képesség és a személyautós menettulajdonságok kétféle járműjelleg tökéletes ötvözetévé teszik az X-TRAIL típust a kompakt kategóriában.
• Fejlett, elektronikus vezérlésű ALL MODE összkerékhajtás – kategória-újdonság.
• Két új motor: a kifinomult, 2.0 literes, négyhengeres, 16 szelepes DOHC benzines, két kiegyensúlyozó tengellyel, és a 2.2 literes, közös nyomócsövű, közvetlen befecskendezésű turbódízel, tökéletesített M-Fire technikával.
• Először jelenik meg hatfokozatú sebességváltó a 2.2 literes turbódízellel. A 2.0 literes benzineshez ötfokozatú manuális és elektronikus vezérlésű, négyfokozatú automatikus erőátvitel között lehet választani.
• A kategória élvonalát képviselő, a felső középkategóriáéhoz fogható aktív és passzív biztonsági felszerelés.
• Az új ESP+ (Electronic Stability Programming) rendszer magába foglalja a Nissan Fékasszisztenst, a blokkolás- és kipörgésgátlót, az aktív differenciálzárat, az elektronikus fékerő-elosztót (EBD) és az ALL MODE 4X4 rendszert, így gyakorlatilag mindenféle viszonyok között fenntartja uralmunkat a jármű felett.
• Az ABS-szel, EBD-vel és a Nissan Fékasszisztenssel kiegészített négy tárcsafék a kategória legrövidebb fékútját eredményezi.
• Kompakt külméretű ötajtós karosszéria, négy felnőtt és poggyászuk elhelyezésére alkalmas, nagy, modern és variálható belső térrel.
• Újszerű megoldások, például a műszerfal közepére helyezett műszerek, vagy a kocsi sokoldalúságát fokozó, kiemelve lemosható csomagtér-padló.

ALL MODE 4X4 rendszer 

Egyéb új műszaki megoldások mellett fejlett összkerékhajtást kapott az X-TRAIL. A Nissannál kifejlesztett ALL MODE 4X4 rendszer elektronikája késedelem nélkül juttat mindig megfelelő hajtóerőt az egyes kerekekre, ezáltal mindenféle viszonyok között biztonságos, könnyed vezetést tesz lehetővé. Kompakt összkerékhajtású autóban ez az első elektronikus hajtómű, amely ugyanazon az elven működik, mint a Skyline GT-R rendszer.

Több hobbiterepjáró automatikus összkerékhajtása kétszivattyús rendszerű, amelyben az egyik tengely kipörgése kelti a nyomást, amely a másik tengelyre juttatja a teljesítményt. Ez a rendszer néhány kerékfordulatnyi késedelemmel működik. A Nissan ALL MODE berendezése ezzel szemben azonnal érzékeli a tapadás csökkenését, és legfeljebb néhány szögfoknyi túlfogást enged meg az egyes kerekeknek.
Normál útviszonyok között elsőkerék-hajtású az autó, ami kiküszöböli az energiaveszteséget, és üzemanyagot takarít meg. Amint azonban a legcsekélyebb túlforgást érzékeli az elektronika, megosztja a hajtást a két tengely között.