A TERRANO II .2000. évi generációja
 
Ha eredeti méretben akar látni a fotókat, kattintson az elsõre!
If you want to see the photo in original size, click!
A Nissan Terrano II a milleniumi évre jelentõsen megújult, külsõ megjelenését teljesen áttervezett front- és hátrész határozza meg, a belsõ tér legfontosabb elemei is korszerûbbek, kifinomultabbak lettek, felszereltsége gazdagodott. 

A Nissan legújabb generációjú terepjárója a korábbinál sokkal dominánsabb megjelenésû. Az elsõ és a hátsó rész stíluselemei szélesebb, alacsonyabb és agresszívebb megjelenést kölcsönöznek az autónak.  Az igazi terepjárós külsõ mögött masszív létraalváz, nyomatékos motor-változatok, kiváló terepkövetésû kerékfelfüggesztés húzódik meg, ezáltal a Terrano II országúton és terepen egyaránt kimagasló teljesítmények elérésére képes. A teljes belsõ tér komoly átalakuláson ment át: új mûszerfal, középkonzol, kényelmes és egyben jó oldaltartású ülések kerültek az autóba, melynek belsõ formái, anyag- és színkompozíciói fokozott minõségérzetet és divatos megjelenést adnak.

Az Európában (Spanyolországban) gyártott Terrano II  tehát személyautó-kényelmet nyújt amellett, hogy a világ egyik leggazdagabb tapasztalokat felvonultató, hamarosan fél évszázados 4 x 4-es örökségébõl merít. Rövid tengelytávú 3 ajtójú és hosszú tengelytávú 5 ajtójú karosszériával készül, motorválasztéka egy 12 szelepû, 2,4 literes benzinmotorból és egy 2,7 literes turbófeltöltésû, intercooleres motorból áll. Ez utóbbihoz az ötsebességû kézikapcsolású váltón túlmenõen négyfokozatú automatikus váltó is rendelhetõ.  Mindkét esetben kapcsolható összkerékhajtás és kapcsolható terepfokozat egészíti ki a terep-körülményekhez igazodva az erõátvitelt. A Terrano II 2000-tõl négyfajta felszereltségi fokozatban kapható. Az ötajtójú, hosszú  (Wagon) kivitel a maga hét ülésével, átrendezhetõ rakterével a ma divatos szabadidõ-autók rugalmasságát és kényelmét nyújtja. 

A Terrano II továbbfejlesztése során nagy lépést tettek a tervezõk a biztonság és a vagyonvédelem  növelése terén. A fékrendszer teljesítõképessége jelentõsen nõtt az elektronikus fékerõmegosztás (EBD) alkalmazása, valamint a hátsó kerékfék-szerkezet megnövelése révén. Ennek eredménye a fékút jelentõs csökkenésében és a fékezés közbeni stabilitás javulásában nyilvánul meg. A kerékfelfüggesztésben alkalmazott gáztöltésû lengéscsillapítók közremûködésével az autó az eddiginél is könnyebben, nagy biztonsági tartalékkal teljesíti a legszigorúbb kikerülési teszteket ("jávorszarvas-teszt)".
A Nissan Európában elsõ ízben alkalmazza a vízlepergetõ bevonattal ellátott üvegezést, melynek erdményeként a víz adhéziója csökken az üveg felületén és ezáltal rossz idõjárási körülmények között javul a kilátás.

Bõvültek a Terrano II vagyonvédelmi és riasztó rendszerének szolgáltatásai is, többek között az elrablás esélyét csökkentõ "Anti Hijack" rendszerrel.

1993-ban történt bemutatása óta több mint 200.000 Terrano II került forgalomba a világ 80 országában, Afrikától Dél-Amerikáig. Európában évrõl-évre nõ az eladási darabszám, a középkategóriájú terepjárók piaci szegmensében a piaci részesedés meghaladja a 14 százalékot, amivel a Terrano II a második helyet foglalja el. 

A legfontosabb újdonságok

* Áttervezett orr-rész új hûtõráccsal, fényszórókkal, lökhárítóval
* Új formájú hátrész, új hátsó lámpákkal és  pótkerék-borítással
* Teljesen átalakított beltér
* Új mûszer-együttes és középkonzol
* Új felszereltségi változatok
* Vízlepergetõ üvegezés - a Nissan elõször alkalmazza Európában
* Elektronikus fékerõelosztóval (EBD) kiegészített ABS, nagyobb hátsó fékek
* A betörést megakadályozó kettõs zár-reteszelõ rendszer ("superlocking")
* Új, 16" méretû lemez-  vagy könnyûfém-tárcsák
* Új pótkeréktartó formatervezett borítással 
 

Külsõ megjelenés

A Terrano II külsõ megújulásának  célja, hogy hangsúlyosabb legyen a megjelenése, jobban utaljon igazi terepjáró tulajdonságaira és jobban tükrözze a Nissan terepjáró zászlóshajója, a Patrol GR által képviselt stílust.

A belga formatervezõ, Alain Lonay által a karosszérián elvégzett módosítások közül a szélesebb és erõteljesebb megjelenést sugalló orrkiképzést az új hûtõrács és a közös burkolat alatt elhelyezkedõ két korszerû fényszóró uralja, melyek hatását aláhúzza az új lökhárító. A háromdimenzós hûtõrács az autó szélességét hangsúlyozza ki.

Az autó megjelenésének hangsúlyosságát növelik az új, megerõsített, nagyobb (16"-os) acéllemez vagy könnyûfém keréktárcsák. A hagyományosan a hátfal-ajtón rögzített pótkerék új tartója a gyakorlatiasságot és a stílust ötvözi. Ez utóbbi jól illeszkedik az új hátsó lámpatestekhez, a hátfal-ajtó új borításához, amelyek együttesen az orr-részhez igazodva és annak hatását megismételve hozzájárulnak a kifinomult terepjárós megjelenés fokozásához

A nagy külsõ tükrök és az áttervezett fellépõ küszöb további gyakorlati elõnyöket adnak a stílusos megjelenés mellé. Az új márkajelzések erõsítik a Nissan terepjáró-imázst.

Belsõ tér

A megújult külsõ folytatásaként teljesen átalakult a Terrano II belsõ tere. A lendületes, legömbölyített kontúrokkal határolt mûszer-együttes és középkonzol, a kéttónusú mûszerfal egyedibb hatású, mindehhez új színek társulnak. 

A vezetõ látóterében elhelyezkedõ mûszerek  kialakítása, sportos grafikája korszerûbb és sokkal jobban leolvasható, közöttük újdonságként jelenik meg a többfunkciós LCD-kijelzõ, amely a megtett összes és napi kilométert, a külsõ hõmérsékletet (fagyveszélyre figyelmeztetõ jelzéssel) és a pontos idõt jelzi. 

A mûszerfalhoz szerves egységként, finom átmenettel csatlakozó középkonzolon találhatók az új fûtés/szellõzés-, illetve klímakapcsolók, valamint az integrált rádió kezelõgombjai, illetve kijelzõje.

Az elsõ ülések új alakja nagyobb kényelmet - és ami terepen való autózáskor különösen fontos - fokozott oldaltartást ad. 

Amellett, hogy a teljes bels? tér min?séget és luxust sugároz, nem hiányoznak bel?le a mindennapi autózást megkönnyít? gyakorlatias apróságok sem. Ezek között újdonság a pohártartó, a szemüvegtartó és a hátfal-ajtó belsején található hálós rakodóhely. 

Mûszaki érdekességek

A Terrano II a korábbi modellek erõsségeit megtartva fejlõdött tovább. Ellentétben más 4 x 4-es hajtásképletû autókkal, melyeknek a kiépített utakat elhagyva korlátozottak a továbbjutási lehetõségei, a Terrano II masszív létraalváza a terepjárás során fellépõ legszélsõségesebb csavaró igénybevételeknek is ellenáll.  A kettõs lengõkaros, torziós rugós elsõ kerékfelfüggesztés hatását hátul négy rúddal és egy Panhard-rúddal megvezetett, csavarrugón nyugvó merev tengely egyensúlyozza ki. A 2000-es modellen újdonság a rendkívül pontos mûködésû gáztöltésû lengéscsillapítók alkalmazása, amely segíti a biztonság és a stabilitás további növelését, fõképpen a közúton való haladáskor.

A merev alváznak és a kellõ stabilitást biztosító, de mégis kiváló terepkövetésû elsõ és hátsó kerékfelfüggesztéseknek  ez a kombinációja a még pontosabb méretezésû elsõ és hátsó stabilizátorokkal kiegészülve a közúton kényelmes és biztonságos haladást, szélsõségesen nehéz terepviszonyok között ugyanakkor biztos továbbjutást garantál.

Az új 16"-os gumiabroncsokkal (méretük 235/70 R16 a korábbi 235/75 R15 helyett) és az új gáztöltésû lengéscsillapítókkal minden helyzetben nõtt az autó stabilitása, csökkent az alulkormányzottsági hajlama, 4 %-kal nõtt az elérhetõ legnagyobb oldalirányú gyorsulása. A "jávorszarvas-teszt" során 4 km/h-val növekedett a kikerülést szimuláló pályán elért áthaladási sebessége. 2 %-kal növekedett az oldalirányú, 6 %-kal pedig a hosszirányú aquaplaning megjelenéséhez tartozó sebesség. 

Motorok

A hagyományosan dízelmotor-orientációjú szegmensben a 2,7 TDi motor elõkelõ helyet foglal el: a köztes levegõhûtõvel kiegészített turbófeltöltés, az elektronikus vezérlésû dízel-befecskendezõ rendszer révén teljesítménye 125 LE 3600 fordulat/percen, legnagyobb nyomatékát (278 Nm) már 2000 fordulat/percen eléri, ez utóbbi érték kiváló rugalmasságot ad a terepen is.

A turbódízel-motor mellett a kínálatban szerepel a Nissan megbízható 2,4 literes, 12 szelepû benzinmotorja is, amely jó teljesítmény-értéke mellett teljesíti a legszigorúbb emissziós elõírásokat is. 

Mindkét motor megrendelhetõ az összes kivitellel együtt, de a 2,7-es dízelmotorhoz - újdonságként - társítható négyfokozatú automatikus sebességváltó is. A Madrid melletti Cuatro Vientosban gyártott  dízelmotor igen harmonikusan mûködik együtt az erre a célra külön hangolású automatikus váltóval, amelynek mikroprocesszoros vezérlése az hajtóanyag-megtakarítás céljából külön áthidaló kapcsolást tesz lehetõvé a hidrodinamikus nyomatékváltó veszteségeinek mérséklése céljából, ugyanakkor  optimális, rángatásmentes átmenetet ad az egyes fokozatok között, még terep-körülmények között is.
 

Biztonság 

A Terrano II egész sor aktív és passzív biztonsági elemet vonultat fel. A biztonsági csomag fontos új eleme a tökéletesített ABS rendszer, amelyhez az elektronikus fékerõ-elosztó (EBD) szabályzás, valamint a megnövelt méretû és teljesítõképességû (nagyobb súrlódófelületû és a hõhatásokat jobban tûrõ) hátsó fékszerkezet társul.

Az ABS rendszert a terepjárás követelményeinek megfelelõen alakították ki.  A négy kerék-érzékelõ mellett rendelkezik egy ún. G-szenzorral is, amelynek jelei alapján a  vezérlés a jármû dõlési helyzetét, valamint az útfelület extrém csúszósságát is bekalkulálja az egyes kerekekre juttatott fékerõ nagyságának megállapításába. Az ABS az erõátviteli rendszer mindhárom (hátsókerékhajtás, összkerékhajtás, összkerékhajtás felezõváltóval) pozíciójában mûködik. 8 km/h sebesség alatt kikapcsol, hogy  terepen elõforduló szélsõséges helyzetekben (mély hó, sár), amikor az álló kerekek jobban fékezik az autót, ezáltal is elõsegítse az optimális lassulás elérését.

A Terrano II az elsõ Nissan terepjáró, amelyet felszereltek az elektronikus fékerõelosztó szabályzással (EBD). Ennek segítségével a magas tömegközéppontú terepjárók is (ahol a fékezés közbeni átterhelõdés, a bólintó mozgás sokkal nagyobb, mint az alacsonyabb személyautóknál) ugyanolyan hatásosan és stabilan fékezhetõk, mint a személyautók.  Az EBD folyamatosan figyeli a hátsó fékek által átvitt fékerõt, és intenzív fékezés során gondoskodik arról, hogy a tapadás kihasználása még az ABS mûködését megelõzõ tartományban is optimális legyen. 

Mindezen konstrukciós változtatások eredményeként a Terrano II a 4 x 4-es kategóriában a fékezési tulajdonságok szempontjából egyike a legjobbaknak. A gyár mérései szerint 100 km/h sebességrõl állóra fékezve a 2000-es Terano II fékútja 5,6 m-rel, felforrósodott fékkel mérve 8,2 m-rel csökkent a korábbi modellváltozatéhoz képest.

A Terrano II nagy biztonságot nyújt a bentülõknek. A vezetõ magas üléspozíciója révén minden irányban jól áttekintheti a forgalmat, és az elsõ oldalablakokon alkalmazott új vízlepergetõ üvegezésnek köszönhetõen ennek már rossz idõjárási körülmények között sincs akadálya. Ez az üveg, amelyet a Nissan ezúttal alkalmaz elõször Európában, hidrofób (víztaszító) bevonattal van ellátva, amely csökkenti a vízcseppek érintkezési felületét az üvegen, a kisebb átmérõjû cseppek a menetszél hatására leválnak az üvegrõl, de már a leválásuk elõtt is könnyebben átlátni rajtuk. Az új bevonatú üveg ráadásul könnyebben tisztítható a hagyományosnál. A hátralátást nagyméretû külsõ visszapillantó tükrök segítik.

A látás a Terrano II-bõl nemcsak világosban, de sötétben is javult az új fényszóróknak köszönhetõen. A tompított fénynél a belátott tartomány oldalirányban 8 m-rel (40 %-kal), menetirányban 26 m-rel (22 %-kal) nõtt a korábbi modelléhez képest. Hátul az új, magasra helyezett féklámpák jobban észrevehetõvé teszik az autót még rossz idõjárási körülmények között is. 

A Terrano II vezetõje tehát minden irányban jobban látja az utat és a forgalmat, és az EBD rendszernek köszönhetõan hatásosabban tud fékezni. Az aktív biztonság ezen elemei mellett az autó passzív biztonságának színvonalát meghatározza a kettõs légzsák, a biztonsági öv-elõfeszítõ rendszer és a rendkívül stabil védelmet nyújtó utastér. Mindezekkel együtt a Terrano II komplett biztonsági csomagot nyújt.
 

Vagyonvédelem 

A Nissan jól bevált NATS riasztó- és védõrendszere most kiegészült a kettõs reteszelésû (super-locking) zárrendszerrel, és a rablást akadályozó anti-hijacking rendszerrel. Ez  - az új Nissan Primeránál már megismert -  megoldás azt jelenti, hogy a kulcsba beépített távirányító mûködtetõ gombja egyszeri lenyomással csak a vezetõ ajatját nyitja ki, hogy ha õ egydül ül be az autóba, nemkívánatos személyek ne tudjanak melléje vagy mögéje beülni. A többi ajtó csak a gomb másodszori, vagy beülés után a mûszerfalon található kapcsoló megnyomásával nyitható. A többi ajtón nem található a reteszelést oldó külsõ gomb. A távirányító a riasztórendszert is élesíti a záráskor, ha ez a felszerelés része. 

Ha mégis sikerül betörni az ablakokat, a tolvaj belülrõl sem tudja kinyitni az ajtót, mert a kettõs reteszelésnek köszönhetõen, az ajtó a belsõ mûködtetõ fogantyúval is csak akkor nyitható, ha a zárat kívülrõl kinyitották, egyébként szabadon mozog. Az ugrókódos immobilizer meggátolja a motor beindítását, ha a transzponderes kulcs nem továbbítja a szükséges jeleket. 

A védelem a gyárilag beépített, integrált rádióra is kiterjed, amely minden egyes bekapcsoláskor ellenõrzi, hogy az immobilizerhez továbbított kódok helyesek-e. E kód hiányában a rádió más autóban nem hozható mûködésbe. 

Másfajta, mechanikus védelem akadályozza meg a pótkerék illetéktelen leszerelését: az új pótkeréktartó olyan kialakítású, hogy a pótkerék kívülrõl nem távolítható el az autóról. 
 

Új integrált gyári  audio-rendszer

A Terrano II új audio-rendszerrel kerül forgalomba. A hat hangszórójú elrendezés hasonló az új Primerában találhatóhoz. A nagyméretû kijelzõ és kezelõ egység a mûszerfal és középkonzol közös részén található, ahol mûködtetése könnyû és biztonságos. A mélyhang-sugárzók az ajtóburkolatban, míg a magashang-kiemelõk az A-oszlop alján foglalnak helyet.

A gyári rádió különleges szolgáltatásai:

* közlekedési információkat rögzítõ memória: az út kezdetekor visszajátszható legfeljebb 4 percnyi terjedelmû közlekedési információ, melyet a rendszer kikapcsolt állapotban rögzített
* sebességfüggõ automatikus hangerõ-szabályzás, hatféle beállítással
* személyre szóló beállítás, amely az indítókulcsokhoz kötõdve tárolható, a megfelelõ indítókulcs behelyezésekor automatikusan a kulcshoz tartozó beállításal mûködik a rádió
 

Gyártás

A Terrano II európai gépkocsi - tervezése, fejlesztése, módosítása európai tervezõkbõl  és mûszaki szakemberekbõl álló team munkájának eredménye. Gyártása a Nissan Motor Iberica (NMISA) 3900 fõt foglalkoztató barcelonai üzemében folyik, ahol 221 európai beszállító termékeit szerelik be. 80 országba exportálják.

A Nissan filozófiájának megfelelõen nemcsak az autót tervezték meg úgy, hogy üzemeltetése során a lehetõ legkevésbé szenyezze a környezetet, hanem a gyártását is úgy szervezték meg, hogy elõállítása is minél kisebb környezetkárosítással járjon. Így például sem az autógyár, sem beszállítói nem alkalmaznak klór-fluor-szén vegyületeket. Egyre nõ az újrahasznosított illetve újrahasznosítható anyagok felhasználási aránya. A 100 g-nál nehezebb alkatrészeket az újrahasznosítás elõtti válogatást megkönnyítõ jelzésekkel látják el.
 

Rallysport

Azt, hogy a Terrano II nem csupán "szabadidõ-autó", a különbözõ kemény tereprallykon is folyamatosan bizonyítja. A legkiemelkedõbb eredmény 1999-ben a Grenada-Dakar Rally T1 dízel-kategóriájában elért elsõ hely volt. A Rafael Santiveri-Rosendo Tourinan spanyol párosnak a gyári kivitelû Terrano II-vel együtt nemcsak a forrósággal, a homokkal kellett megküzdenie a 9000 km-es távon, hanem a verseny 18 napja során a fegyveres rablásokkal is.

A tereprallyzás nemhivatásos szerelmesei számára kiemelkedõ esemény a Portugál Terepbajnokság Terrano II Challenge futama. Európának ez a legnagyobb részvételû ilyen bajnoksága, ahol viszonylag olcsón lehet részt venni professzionálisan szerevzett, komoly erõpróbát jelentõ versenyen. A kétnapos, 300 km-es futamokon 35 csapat vesz részt, mindegyikük egyforma kivitelû, háromajtójú, benzinmotoros Terrano II-vel. A Terranokon kívül is jelentõs a Nissan részvétele, hiszen a teljes bajnokság részvevõinek több mint 50%-a Nissan 4 x 4-es autót használ.

A Magyar Tereprally Bajnokságban 1999-ben jelent meg a 4T kategóriában a Terrano 2,7 TDi, a Gyabronka István - Szöllõsi György páros irányításával. A kocsi felkészítésérõl és a futamok közötti karbantartásáról a Nissan Rapid Kft. gondoskodott. A 150 lóerõsre tuningolt motorral a Terrano II az összesítésben a 3. helyet szerezte meg. 

A 2000. évi bajnokságra való felkészülés során erõsített tengelykapcsolót és speciális lengéscsillapítókat kapott az autó, amely  immár a Gyabronka-Hungler párossal az elsõ bajnoki futamon kategóriagyõztes lett.
 

Nissan szolgáltatások Magyarországon

Mint minden Magyarországon forgalmazott új személygépkocsit, így a Terrano II személyváltozatait is a Nissan Pro+5 szolgáltatási csomaggal kínáljuk Magyarországon:

* Summit Finanszírozás: rugalmas, a vevõ igényeihez alkalmazkodó fizetési feltételek
* Summit Biztosítás: teljes körû szolgáltatás, kedvezõ díjtételek, mindenre kiterjedõ kárképviselet
* 3 év ingyenes assistance szolgáltatás Európa 37 országában
* 5 év vagy 100 000 km teljes körû garancia

A Nissan Pro+5 csomag nemcsak kényelmet, biztonságot, gondmentes autózást és ügyintézést, hanem évente akár 100-150.000  Ft megtakarítást is eredményezhet a Nissan-tulajdonosoknak.