AZ ÚJ NISSAN MAXIMA QX.
 
Ha eredeti méretben akar látni a fotókat, kattintson az elsõre!
If you want to see the photo in original size, click!

Az európai Nissan presztízs-limuzin, a Maxima QX új kiadása a 2000-es Genfi Autószalonon mutatkozott be. 
 

Az új Maxima QX, amelynek mind Japánban, mind az Egyesült Államokban van testvérmodellje, jelentõsen fokozott komforttal, kényelmesebb utastérrel, nagyobb biztonsággal, kifinomult teljesítménnyel és felszereléssel áll elénk. Áttervezett karosszériája, módosított futómûve, tágasabb utas- és csomagtere, valamint kétféle V6-os, 24-szelepû motorja -- a gazdaságos 2.0-literes, illetve a potens, 200 lóerõs 3.0-literes -- mind azt a célt szolgálja, hogy a Maxima QX megerõsítse jelenlétét az európai felsõ középkategóriában. 

A jelenlegi modell diszkrét vonalainak átrajzolása 50 milliméterrel nagyobb tengelytávot, magasabb és szélesebb utasteret eredményezett. A méretnövekedés jóval nagyobbá tette a rendelkezésre álló helyet, ahol új kárpit, módosított kezelõszervek és sok tárolóhely várják az embert. Az eddiginél is csendesebb, simább mûködésrõl aprólékosan gondos tervezéssel és gyártással gondoskodtak. 

A két V6-os motorra élénk reagálás és kultúráltan kifejtett teljesítmény jellemzõ. A 3.0-literes változat teljesítménye 147kW (200 LE), nyomatéka 271 Nm. Mindkét teljesen könnyûfém-építésû motor 24 szelepet, négy vezértengelyt és számos mûszaki újdonságot tartalmaz. Külön a Maxima QX-hez tervezett négyfokozatú, három üzemmódú automata váltómû, vagy ötfokozatú, manuális sebességváltó csatlakozhat hozzájuk. 

A karosszéria 30 százalékkal merevebb, mint a jelenlegi modellé, szilárd alapot képezve a futómû számára. Elöl megmaradt a bevált csavarrugós, stabilizátoros McPherson rendszer, a hátsó futómûvet azonban áttervezték. A többlengõkarú konstrukció a csatolt lengõkaros és a térlengõkaros megoldás elõnyeit egyesíti magában. A keresztlengõkar a kerékagy elõl mögéje került. Ennek hatására tovább nõtt a stabilitás, a zajszint viszont alacsonyabb lett. 

A Maxima QX "család" nagyon kelendõ a világpiac fõ országaiban; minden változat pontosan megfelel a piacnak és a vásárlóknak. Az Egyesült Államokban, ahol nagy az igény az ilyen kategóriájú kocsik iránt, több mint 130,000 Maxima modell talált gazdára 1999 során.

A Maxima QX háromféle új színárnyalata és karcsú vonalai elegáns és biztonságos belsõ teret kereteznek, amely tágasabb és hívogatóbb a korábbinál. A tökéletesített blokkolásgátlóhoz a Nissan Fékasszisztens és elektronikus fékerõ-elosztás társul, jelentõs szerepet játszva a biztonságban és a menetdinamikai felszerelésben. 

A Nissan általánosan elismert gyártási minõségét és kifinomultságát kínáló új Maxima QX továbbra is a Nissan személyautó-választékának csúcsmodellje. 

A NISSAN MAXIMA QX ÁTTEKINTÉSE

-- Az áttervezett karosszéria 150 milliméterrel hosszabb, 10 milliméterrel szélesebb, 50 milliméterrel nagyobb tengelytávolságú, és elöl-hátul 35 milliméterrel nagyobb lábteret kínál

-- A poggyásztér 18 százalékkal, 440-rõl 520 literre nõtt (VDA) 

-- Kétféle motor: 2.0-literes V6, vagy a díjnyertes 3.0 literes V6 tökéletesített változata, 200 lóerõvel (3.6 százalékos növekedés), 271 newtonméter nyomatékkal (6.3 százalékos növekedés)

-- Csendesebb és simább mûködés

-- Tökéletesített többlengúkaros hátsó futómû, a komfort és a stabilitás fokozása érdekében áthelyezett keresztlengõkarral

-- Jobb kilátás, könnyebb beszállás a nagyobb, szélesebbre nyíló ajtók és az emelt üléspozíció jóvoltából

-- Nagyobb, a testet jobban tartó elsõ ülések

-- Körben UV-szûrõ üvegezés

-- Alapfelszerelés a tökéletesített, négycsatornás ABS fék, Nissan fékasszisztenssel és elektronikus fékerõ-elosztással

-- Legújabb NATS vagyonvédelmi rendszer, indításgátlóval

-- Egyedülálló, háromdimenziós BirdView mûholdas navigációs rendszer rendelhetõ (piactól függõen) 

-- Kétféle felszereltségi fokozat: SLX és SE, három modell: 2.0 SLX, 2.0 SE és 3.0 SE
 

A NISSAN MAXIMA QX RÉSZLETESEN

KÜLLEM

A legújabb Maxima QX fõ méretei nagyobbak lettek, ezáltal tágasabb hely áll a vezetõ és utasai rendelkezésére, és a kocsi megjelenése tekintélyesebb lett. Diszkréten elegáns formájával a Maxima QX megõrzi eddigi vevõkörét az érett autósok körében, ugyanakkor fokozta vonzerejét a piac egyéb szegmenseiben. 

A teljes hossz 4920 milliméter, ami 150 milliméteres növekedést jelent, a magasság 20 milliméterrel nõtt, a szélesség pedig 10-zel -- mindez hozzájárult a tágasság és a komfort fokozódásához. Kívülrõl nézve a nagyobb méretek tekintélyesebbnek mutatják a Maxima QX-et. Hosszú, lejtõs gépházteteje elõtt a legújabb nemzedéket képviselõ, gázkisüléses xenonfényszórók találhatók, amelyek jellegzetes kékes fénye szélesebb területet világít meg, a hagyományos halogénlámpánál 100 százalékkal intenzívebben. Hozzájárul a Nissan Maxima QX arculatának egyediségéhez az új hûtõmaszk, benne a „repülõ szárnyakkal”, valamint az integrált ködfényszórókat tartalmazó lökhárító. A sima felszínbõl használat közben kiemelkedõ fényszórómosók nem csupán a biztonságot fokozzák, hanem áramvonalasabbá teszik az autót. 

A lökhárítók befordulnak a kocsi oldalára, amelynek profilja, az 50 milliméterrel megnövelt, 2750 milliméteres tengelytáv és a 100-ról 70 milliméterre csökkentett sárvédõ-hézag jóvoltából, hosszabbnak és alacsonyabbnak hat. A modelltõl függõen 15-, vagy 16-colos könnyûfém kerekek kaphatók. 

A kocsi vonalaiba szépen belesimuló lökhárítókat úgy tervezték, hogy sérülés nélkül „nyeljék el” a kis sebességû (8 km/óra alatti) parkolóhelyi koccanásokat, ami csökkenti a javítási költséget, és fokozza a kocsi gyakorlati célszerûségét. 

A lökhárítók egyben a Nissan „karosszéria-zóna” koncepciójának megfelelõen elöl-hátul részt vesznek az ütközési energiát felvevõ gyûrõdõ zónában, védelmezve az utasokat súlyos baleset alkalmával. 

A karosszéria merevsége 30 százalékkal nõtt, ami mind a biztonság, mind az úttartás szempontjából elõnyös. Ehhez kényelmesebb használat járul, a négy ajtó ugyanis nemcsak nagyobb lett az eddiginél, de szélesebbre is nyílik. Mindegyiknek a nyílásszöge eléri a 70 fokot, így a Maxima QX-be még csomaggal a kézben is egyszerû a beszállás. Az összeszerelésre különös gondosság jellemzõ, rugalmas gumi- és uretánhab-tömítéssel az ajtók körül, ami szintén szerepet játszik a Maxima QX minõségi hatásában.

Az 520-literes csomagtartó az alacsonyabb rakodóperem és a széles nyílás következtében könnyebben hozzáférhetõ. A 30 milliméterrel magasabb csomagtartó-fedél minimumra csökkenti a nehéz tárgyak mozgatásának erõszükségletét. 

A ragyogó, ékszer-szerû hátsó lámpákat krómszegély választja el mind a lökhárítótól, mind a csomagtartó fedelétõl.

BELSÕ TÉR

A Nissan designerei és mérnökei a komfortot, a fényûzést és a célszerûséget tartották szem elõtt a Maxima QX új utasterének megtervezésekor. A fronthajtás eleve tágasabb elrendezésre ad lehetõséget a hátsókerék-hajtásnál, és a jelentõs, 50 milliméteres tengelytáv-növelés jóvoltából mind elöl, mind hátul 35 millimétert nõtt a lábtér. Elöl nem csupán a fejtér 10 milliméteres megnövelése érezteti elõnyös hatását, hanem az utastér nagyobb szélessége is. Az áttervezett ülések magasabbak -- elöl 5, hátul 15 milliméterrel --, így a vezetõ „parancsnoki” pozíciót foglal el, és könnyebb a ki- s beszállás. A hátsó utasok mozgását az elsõ üléstámlákon elhelyezett kapaszkodók segítik. 

Az elsõ utashoz hasonlóan a vezetõ is kényelmesen helyezkedhet el a nagyobb, jobb támaszt adó ülésen, ahonnan jobb kilátása nyílik az útra és maga körül a jármûre. Tovább fokozza a Maxima QX-ben a komfortérzetet a nagyobb fej-, váll- és lábtér.

A Nissan tervezõi tovább finomították a vezetõhelyet is. A kapcsolók csoportosítása logikusabb, mûködtetésük könnyebb, mert nagyobb méretûek, ergonómikusabb alakúak, és tapintással felismerhetõk lettek. Az alapfelszerelésbe belevették a hangrendszer távvezérlõ kormánykapcsolóit. A kettõs árnyaltú mûszerfalban a mûszerek 30 százalékkal nagyobb, tiszta rajzú feliratozást kaptak, újszerû "Fine Vision" elektrofluoreszcens megvilágítással. A jobb hátrapillantást az automatikusan tompító belsõ tükör szolgálja. Standard felszerelés a fûtött külsõ tükör is. 

Az új kényelmi berendezések közül említést érdemel az extra vastag üvegezés, UV- és zajszigetelõ funkcióval. Az elektromos ablakemelõk becsípõdés-elleni automatája megfordítja a mozgatás irányát, ha valami beszorul az üveg és a keret közé. 

A légkondicionáló alapfelszerelés mindegyik modellen, az SLX fokozatban manuális, az SE-ben teljesen automatikus kivitelben. Különös figyelmet fordítottak a szellõzés hatásosságára és a légkondicionáló áramlási viszonyaira, így a mûködési zaj magas ventilátor-fokozatban is csekély. 

A Nissan egyedülálló háromdimenziós BirdView („madártávlat”) mûholdas navigációs rendszerének süllyeszthetõ képernyõjét a vezetõ természetes látóterében, a mûszerfalon helyezték el. Az út térbeli képét úgy mutatja, mintha a vezetõ felett-mögötti pozícióból néznénk. 

Minden utasnak számos rakodóhely áll rendelkezésére a kisebb-nagyobb tárgyak elhelyezésére; pohártartók elöl-hátul vannak. 

Az utasokat új kárpit és kettõs tónusú mûszerfal öleli körül. A kormánykerék a mûszerfal felsõ részének színéhez illik. Kétféle kárpitszín rendelhetõ: bézs és szürke. Az SLX modelleken a szövethuzat számít alapfelszerelésnek, az SE kivitelen a velúr a standard, de rendelhetõ bõrkárpit is. 

A 60/40 arányban osztott hátsó ülés mögött a poggyásztartó térfogata 18 százalékos növekedéssel elérte az 520 litert (VDA). Tíz célszerû rögzítõ gyûrû, és többcélú poggyászháló szolgálja a biztonságot. A támlában síléc-alagút köti össze a csomagtartót az utastérrel. Biztonsági reteszelés akadályozza meg, hogy ha egy tolvajnak sikerült behatolni a csomagtartóba, tovább juthasson az utastérbe. 

A belsõ teret gondos intézkedésekkel tették csendessé. Az elsõ ajtók háromszoros szigetelése mellett szerepet játszik itt a többlengõkarú hátsó futómû is. 

MOTOR

A Maxima QX teljesen könnyûfém VQ motorja sorra nyerte a kitüntetéseket az elmúlt hat évben. A független amerikai "Ward's Auto World" autós folyóirat 1994 óta minden alkalommal beválasztotta a „10 legjobb motor” közé, ami már önmagában is rekord. 

A VQ motor még ebben az igényes kategóriában is a finom mûködés, a jó reagálás és a nagy teljesítmény mércéjének számít. A 3.0-literes V6 most még erõsebb és nyomatékosabb lett. A szívórendszer és a vezértengely-hajtás áttervezése 193-ról 200 lóerõre növelte a teljesítményt 6,400/percnél. A kulcsfontosságú forgatónyomaték 4000-nél kifejtett 255 newtonméterrõl már 3600/percnél leadott 271 newtonméterre nõtt. Az új, pillangószelepes variálható szívócsõ az alsó és a középsõ tartományban növeli a nyomatékot. A 2.0 V6 teljesítmény- és forgatónyomaték adatai változatlanok maradtak. 

A VQ motor korszerû konstrukció, négy vezértengellyel, 24 szeleppel, variálható szívócsõvel, közvetlen gyújtással és nagykapacitású Nissan elektronikával. A 60 fokos V6-os motor mind a két-, mind a háromliteres változatban könnyû, jó hatásfokú, kifinomult erõforrás. 

A motorok kis tömege hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez. Ugyanebben az irányban hat, hogy dugattyúi az ekkora méretû, sorozatban gyártott motorok körében a legkönnyebbek közé számítanak. Ennek köszönhetõen könnyebb hajtókarokat és kisebb méretekkel tervezett, könnyebb kovácsolt acél fõtengelyt lehetett beépíteni. 

Ilyen rövid löketet, nagy furatot, kettõs felülfekvõ vezértengelyt és hengerenként négy szelepet általában jóval sportosabb kocsikban találunk, a Nissan azonban a rendkívül jó hatásfokú égés érdekében választotta ezen igényes megoldást. Ennek köszönhetõk többek között a motorok kis külsõ méretei és kedvezõ tömegadatai is. 

A V6-os motorok karakterisztikáját az európai autósok vezetési szokásait alapul véve állították be. A vezetést megkönnyíti az alsó és közepes tartományban kifejtett nagy nyomaték, de szempont volt az is, hogy egyenletes, tartós teljesítmény-kifejtés tegye kényelmessé a hosszú távú utazásokat. Mindkét célt sikerült elérni: a Maxima QX már egészen alulról erõsen húz, ugyanakkor az olyan megoldások, mint a vízhûtéses olajhûtõ, a kettõs áramlású hûtõrendszer tartósan gyors utazás közben is optimális motorhõmérsékletet tart fenn. 

Az eredmény kiváló vezethetõség nagy sebességnél, amelyhez kis fordulatszámon kifejtett nagy erõ társul. Nagyobb teljesítménye ellenére a 3.0 V6 kevesebbet fogyaszt nagysebességû utazás közben, és észrevehetõen csendesebben, simábban mûködik. Erre részben a kombinált gumis-folyadékos motorfelfüggesztés ad magyarázatot. Az automatikus sebességváltós csúcsmodellekbe elektronikusan szabályozott, folyadéktöltésû motortartó bakokat szerelnek, amelyek a  fordulatszámra aktívan reagálva fojtják el a rezgéseket. 

További mûszaki elõnyt kínál a motor belsõ felületeinek finommegmunkálása, valamint a dugattyú molibdénbevonata. Mindkettõ a belsõ súrlódást csökkent. 

ERÕÁTVITEL

Az elsõkerék-hajtású Maxima QX típushoz ötfokozatú, manuális sebességváltó, vagy külön ehhez a kocsihoz kifejlesztett négyfokozatú automata váltómû kapható. Különösen sima kapcsolásokról a Nissan elismert elektronikus vezérlésének a motor és a váltómû elektronikus modulja közé beiktatott interfésze gondoskodik. A rendkívül kis fogyasztás a negyedik fokozatban mûködõ nyomatékváltó-áthidalás és az áttervezett nyomatékváltó érdeme. 

FUTÓMÛ

A Nissan mérnökei a vezethetõség és a komfort optimális egyensúlyára helyezték a hangsúlyt. A típuselõdénél 30 százalékkal merevebb karosszéria ellenáll a rezgéseknek (így a zajoknak is), és szilárd, csavarodásmentes alapot képez a futómûnek. A keresztlengõkarból, csavarrugóból és stabilizátorból álló McPherson elsõ felfüggesztést kiváló komfortra és kezes viselkedésre hangolták. 

Az elsõ futómû tornyaiban elhelyezett csillapító elemek elszigetelik a rezgéseket a karosszériától. Az alsó lengõkarok segédvázhoz csatlakoznak, ez is megakadályozza a futómû és a hajtómû vibrációit abban, hogy eljussanak az utastérig. Tovább fokozza a menetkényelmet, hogy a futómû geometriája ellene hat a kocsi letérdelésének, illetve felágaskodásának, ha a vezetõ erõsen fékez vagy gyorsít. Javult a kanyarstablitás is. 

Még jelentõsebb változások történtek hátul. Tovább finomították a páratlan Nissan többlengõkarú futómûvet. A torziós felfüggesztéshez továbbra is kompozit keresztlengõkar és vezetõrúd tartozik, hagyományos csavarrugókkal és lengéscsillapítókkal. A rendszer, az útviszonyoktól vagy a kanyarodási erõktõl függetlenül, csak a karosszériához képest függõleges mozgást enged meg a kerekeknek. A keresztlengõkart áthelyezték a torziós rúd elõl mögéje.  Ennek az eredménye a "Super Toe Control" nevû összetartás-szabályozásból eredõ maximális útfogás, minimális karosszéria-dõlés és kiváló iránystabilitás. 

Ezt a rendszert külön a fronthajtású Maxima QX részére fejlesztették ki, azzal a céllal, hogy ne csupán a stabilitást fokozza egyenesben és kanyarban, hanem a zajokat és rezgéseket is csökkentse.

Összhangban a Nissannak a vezetési élményt fokozó törekvéseivel, tökéletesített fogasléces szervokormányt vezettek be. A kormányzás javára válik az átdolgozott hátsó futómû is. A változó mértékû rásegítést az európai ízlésnek megfelelõen állították be, lassú menetben erõs, nagy sebességnél fokozatosan gyengülõ, jó visszajelzést adó hatással. Noha a tengelytáv 50 milliméterrel nõtt, a fordulókör átmérõje gyakorlatilag ugyanakkora maradt. 

BIZTONSÁG

A Nissan új "Visual Body" tervezési módszerének jóvoltából optimális a vezetõ kilátása, ami egyike az alapvetõ biztonsági tényezõknek. Ez, valamint a magasabb üléspozíció együttesen azt eredményezik, hogy a vezetõ minden irányban jól kilát, és szemmel tudja tartani a Maxima QX sarokpontjait. A vezetõülésbõl mind a motorháztetõ, mind a csomagtartófedél látszik, ami megkönnyíti a parkolási manõverezést. A standard elektromosan beállítható és fûthetõ külsõ tükrök, az automatikusan tompító belsõ tükör, az opcionális gázkisüléses xenonfényszórók (magasságállítóval az utastérben) és a nagy felületû, UV-szûrõ üvegek éjjel-nappal nagyszerû látási viszonyokról gondoskodnak. 

Komfortosabb üléseivel, legújabb navigációs rendszerével, a szem átfókuszálása nélkül leolvasható mûszereivel, vaktában használható kapcsolóival, rendkívül csendes belsejével a Maxima QX mindent megtesz azért, hogy vezetõje a lényegre összpontosíthassa figyelmét. 

A dinamikai felszerelést a nagy igénybevételre méretezett, jól reagáló fékrendszer egészíti ki. Alapfelszerelés a négy tárcsafék -- a 2 milliméterrel nagyobb átmérõjû elsõ tárcsák hûtöttek -- és a négycsatornás blokkolásgátló. A fékhengerek átmérõjét 2.3, illetve 4.2 milliméterrel megnövelték. 

Vészfékezéskor az ABS gyorsan kifejti hatását, a Nissan Fékasszisztens segítségével. Ez egy megbízható, mechanikus, kétfokozatú rásegítõ berendezés, amely fokozza a fékerõt. Végül itt az elektronikus fékerõ-elosztás, amely a tengelyek terhelésének megfelelõen nyújt maximális fékhatást. 

A passzív biztonság alapja az energiaelnyelõ zónákkal kiegészített szilárd karosszéria-struktúra. A torziós merevség 30 százalékos növekedése részben az erõsített ponthegesztések javára írandó. 

A védõ hatást két frontlégzsák, illetve a legtöbb európai piac részére az elsõ üléstámlákba beépített fej-mellkas oldallégzsákok fokozzák. Ezek az elõfeszítõs, erõhatárolós biztonsági övekkel mûködnek együtt. Az elõbbiek az övszalag lazaságát húzzák be, az utóbbiak pedig elviselhetõ szinten tartják az utas testére ható terhelést. Mindhárom hátsó ülésen van fejtámla és hárompontos automata öv, sõt a két külsõn ISOFIX gyermekülés-rögzítõ pontok is találhatók. 

Az elsõ üléseken standard az aktív fejtámla, amely ráfutásos ütközéskor elõre-felfelé mozdulva megtartja a fejet, és ezáltal csökkenti az ostorcsapás-nyaksérülés veszélyét. Az utastér minden kárpitanyaga lángálló. 

VAGYONVÉDELEM

Az új Maxima QX az élvonalba tartozó NATS (Nissan Anti Theft System) lopásgátló rendszer ötödik nemzedékét kapta meg, tökéletesített indításgátlóval. Alapfelszerelés a központi zár kettõs biztonsági reteszeléssel, illetve opció az ugrókódos, kulcsnélküli ajtónyitó rendszer. A Maxima QX-et két gyújtáskulccsal adják át, amelyek mindegyike tárolja tulajdonosának egyéni beállításait. Ez azt jelenti, hogy a gyújtáskulcs bedugásakor az illetõ autóvezetõ rádióadója szólal meg.