A Mercedes-Benz bemutatja a Vianót és az új Vitót

Viano: a V-osztályt leváltó kisbusz-sorozat
Vito: dobozos és kombi felépítményű szállítójármű
Messzemenő biztonság
Három hosszméret kétféle tengelytávval
Ötféle motor és hátsókerékhajtás
A Mercedes-Benz modelljeire jellemző markáns forma
Egyéni igényekhez igazodó modellváltozatok és felszereltségi csomagok

A DaimlerChrysler folytatja modelloffenzíváját: a jelenlegi V-osztály, a Vito F és a Vito Marco Polo átadja helyét az új Mercedes-Benz Viano család tagjainak. A párhuzamos fejlesztés eredményeképp velük együtt megszületett a Vito sorozat új dobozos felépítményű és kombi változata is. Az új modellek jóval sokrétűbb felhasználási lehetőséget kínálnak elődeiknél. Mindkét sorozat tagjai háromféle hosszal (4.748-5.223 mm), két különböző tengelytávval (3.200 mm és 3.400 mm) kaphatók, a Viano négy-, a Vito pedig ötféle motorral. A hajtóműkínálat két ill. három CDI-erőforrásból (65 kW/88 LE-110 kW/150 LE) és két hathengeres benzinmotorból (140 kW/190 LE és 160 kW/218 LE) áll, az erőátvitel feladatát hatsebességes kézi vagy ötfokozatú automata váltó látja el.

Aktív és passzív biztonság

A Viano és a Vito párhuzamos fejlesztése során kiemelten fontos szempont volt a maximális aktív és passzív biztonság. Az ennek érdekében választott hátsókerékhajtás súlyterheléstől függetlenül hatékonyabb tapadást garantál. Azáltal, hogy hosszában vannak beépítve a motorok, már a konstrukciós fázisban lehetőség nyílt a passzív biztonság fokozására. Mindkét sorozat modelljei gyárilag négy tárcsafékkel (elöl 300 mm átmérőjű, 28 mm széles belső hűtésű, hátul 296 mm átmérőjű, 10 mm vastag tömör tárcsák találhatók) és elektronikus stabilitásfelügyelő rendszerrel (ESP) készülnek. Utóbbi magában egyesíti az ABS, a kipörgésgátló (ASR), az elektronikus fékerőelosztó és a hidraulikus fékasszisztens funkcióit.

Valamennyi ülőhelyhez hárompontos biztonsági öv tartozik. A vezető és a jobb oldali első utas ezen felül övfeszítő és överőhatároló, valamint teljes méretű légzsák védelmét élvezi (utóbbi az utas esetében opcionális felszerelés). Az utasoldalra ezen felül két légzsák, valamint fejlégzsák, a feláras komfortülésekhez pedig újfajta Thorax-légzsák rendelhető.

Jellegzetesen Mercedes-Benz

A Viano és a Vito külseje alapján egyértelműen a Mercedes-Benz modelljeként azonosítható be. Vonalvezetésük jóval lendületesebb, mint elődeiké. Fényszóróik, hűtőrácsuk, az első lökhárítótól a szélvédőig vezető esztétikus orr-rész, valamint ennek harmonikus folytatása összetéveszthetetlen megjelenést kölcsönöz nekik. Farukat nagy méretű, függőlegesen álló lámpatestek határozzák meg.

Utasterük is teljesen megújult. Míg a Vitoé a munkavégzéshez nélkülözhetetlen praktikusság szolgálatában áll, a Vianoé igényes kialakításával hívja fel magára a figyelmet.

Mercedes-Benz Viano

A műszerfal példás ergonómiájának és a kezelőszervek logikus elrendezésének köszönhetően könnyen eligazodik a vezető a Vianóban. A váltó jól kézre álló karja a középkonzolba van beépítve. Jól látható helyre került és egyértelmű jelzéseket ad a kombinált műszeregység. A gyári kormánykerék helyett többfunkciós volán is rendelhető - az AMBIENTE modellváltozathoz alapáron jár. A gazdag alapfelszereltség igény szerint bőrkárpitozással, állófűtéssel vagy különféle hifi- és navigációs rendszerekkel egészíthető ki.

Az utastérben praktikus sínrendszer szolgál az ülések elhelyezésre, 25 milliméterenkénti elcsúsztatására, és szavatolja egyúttal a belső szabad alakíthatóságát. A különálló ülések és az egybefüggő üléssorok háttámlái egyaránt előre hajthatók, és valamennyi ülés egészében előre is billenthető. Elrendezésük tetszőlegesen megválasztható, akár szembe is fordíthatók egymással.

A TREND, a FUN és az AMBIENTE modellváltozat családi, szabadidős vagy üzleti célú felhasználás lehetőségét kínálja az ügyfeleknek. A Vianónak ezenkívül a hétköznapokban is kiválóan használható lakóbusz változata is létezik (MARCO POLO). A különböző hosszméretek és modellváltozatok párosításaiból rendkívül széles, sokrétű kínálat áll össze. Ezen felül bárki kedvére választhat igényeinek megfelelő extrafelszereltséget a Business, Life és Bike felszereltségi csomagok segítségével.

Mercedes-Benz Vito

A Vito dobozos felépítményű változata áru- és anyagszállításra, kombi kivitele pedig professzionális személyszállításra és vegyes szállítási feladatokra való. A Vito kombi (UNI) modellváltozat hat személy és rengeteg áru egyidejű továbbítására alkalmas.

A háromféle hosszal és kétfajta magassággal kérhető karosszéria akár 6,49 m3 rakomány (eddig legfeljebb 4,8 m3) és 2.897 mm hosszú tárgyak szállítását teszi lehetővé. Az oldalsó tolóajtók úgy vannak méretezve, hogy oldalról euro-raklapokat is be lehessen helyezni a csomagtérbe targoncával. A kerékdobok között 1.277 mm hasznos szélesség áll rendelkezésre, így akár három euro-raklap is elfér egymás mögött.

Mivel az új Vito kombi változata is háromféle hosszúságú karosszériával kérhető, a vezetőn kívül akár nyolc utas és 970 liternyi poggyász is elfér benne. A kellemes környezetet kínáló utastér, a hárompontos biztonsági övekkel felszerelt, sokféleképpen állítható ülések, valamint sok egyéb esztétikus és hasznos részlet igényes szállóvendégek ideális szállítójárművévé vagy a buszpark érdekes tagjává teheti az új Vitót.

Piaci bevezetés

Bár a Viano és a Vito hivatalosan csak a Düsseldorfi Lakóautó Szalonon (2003. augusztus 29.-szeptember 7.), a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (2003. szeptember 13-21.) és az Amszterdami Haszonjármű Kiállításon (RAI) (2003. október 17-25.) mutatkozik be a nagyközönségnek, már június közepén kezdetét veszi az értékesítésük. 2003. őszétől kezdődően fokozatosan váltják le a V-osztályt és a jelenlegi Vitót. Az új modellek a Daimler Chrysler vitoriai (Spanyolország) üzemében készülnek, a korábbinál kétszer nagyobb gyártófelületen. Előállításukban 550 korszerű robot, új fényezőberendezés, új összeszerelősor és új minőségbiztosítási rendszer működik közre.

A hazai közönség először a budapesti Autószalonon találkozhat az új Vitóval, majd magyarországi bevezetése késő ősszel várható.

A jobb oldalon az első három fotó a V osztály tagját mutatja, az összes többi az új Vito-t