A MAZDA Genfben - 2005.

Mazda MX-5 - Egy jelkép fejlődése

Az első Mazda MX-5 1989-es bemutatója után az idei Genfi Autókiállítás alkalmával immár a harmadik generációja ünnepelhette világpremierjét.

A Mazda MX-5 a japánul Jinba Ittai - azaz a ló és lovasa közötti egység - megtestesítőjének számított, ami egyben a vezető és Mazda MX-5-öse közötti viszony találó leírása is. A harmadik generációs Mazda MX-5 kifejlesztésének eredménye egy elődjét jelentős mértékben túlszárnyaló jármű, amely azonban megőrizte eredeti alapkoncepcióját.

A korábbinál jelentősen szilárdabb karosszériaszerkezet érdekében a Mazda új generációs sportkocsiinak felépítését alkalmazva, az új Mazda MX-5 műszaki alapjai magas szintű biztonsági rendszerekről gondoskodnak. Újdonság a két ülés háttámlájába épített oldallégzsák. A kényelemet a hátfalra épített három rakodórekesszel növelték, a vezetőülés támláját és a kardánalagút utas felőli oldalát egy-egy zsebbel egészítették ki, míg az ajtózsebekbe palacktartót, a váltókar mögé pedig két italtartót építettek. Nyitott tetővel autózva két új felszerelés teszi komfortosabbá az autót: új, derékmagasságban elhelyezett nyílásokból áramlik a meleg vagy hűs levegő az utastéren át, miközben a huzatot és a függőleges légáramlatokat megakadályozó, ülések mögötti légterelő hálóval borított felületén át bizonyos mennyiségű levegőt az utastérbe enged.

A Mazda MX-5 modelleket a Mazda MZR-családjából származó két új motor hajtja: az 1,8 literes benzines mellett egy erőteljes 2,0 literes benzines, amely 118 kilowatt/160 lóerő legnagyobb teljesítményét 6700-as, míg 188 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 5000-es percenkénti fordulatszámnál adja le. Mindkét erőforrás első-középső elrendezésben, hátsókerék-hajtással került a motortérbe. A Mazda új fejlesztésű hatfokozatú manuális sebességváltója kiegészíti az ötfokozatú manuális váltót.. Egyes piacokon hatfokozatú automatikus váltómű is kapható lesz.

A vezető és az új Mazda MX-5 közötti egység érdekében a mérnökök lineáris, pontos és kiszámítható reakciókat nyújtó futóművet fejlesztettek ki. Mindezt a Mazda MX-5 könnyű, ám szilárd karosszériaszerkezete, 50:50 arányú első-hátsó tömegeloszlása, hosszabb tengelytávja, szélesebb nyomtávjai, kettős keresztlengőkarú első, illetve új fejlesztésű, tökéletesített geometriájú multi-link rendszerű hátsó felfüggesztése segíti.  A fogasléces szervokormány gondos hangolása lágy kormányreakciókat és az útról érzékeny visszajelzéseket ad. A Mazda MX-5 fékrendszerét úgy tervezték, hogy rövid pedálút mellett közvetlenül a pedálerőben érzékelhető érzékeny visszajelzésekkel és lineáris karakterisztikával szolgáljon. A Mazda MX-5 ennek érdekében elöl nagyobb, szilárdabb nyereggel ellátott belső szellőzésű, míg hátul masszív tömör tárcsafékekkel készül, amelyeket kevésbé rugalmas fékcsövek és nagyobb méretű fékrásegítő egészít ki.