Mazda aldehid-csapda
százszor hatásosabb az aktív szénnél

Világelsõ alkalmazás utastéri légszûrõben

A Mazda Motor Corporation olyan anyagot fejlesztett ki, amely a hagyományos aktív szénnél százszor hatásosabban köti meg az aldehideket. A Mazda a világ elsõ autógyáraként használja ezt az anyagot autóinak utastéri légszûrõjében, a lehetõ legjobb levegõminõséget valósítva meg. Az elsõ gyakorlati alkalmazásra a 323-as alapjára épített variában (egyterûben), a Premacy-ban kerül sor.

A Mazda új aldehid-lekötõ anyagának számos elõnye van, például:

1. Az új anyagnak sokkal nagyobb az aldehidlekötõ kapacitása. Ezeket a vegyületeket kémiai reakció során ártalmatlan melléktermékké alakítja. Gyakorlatilag az összes jelenlevõ aldehidet felszámolja.

2. Hatása hosszantartó.

3. Mivel az aldehidek stabil, ártalmatlan anyagokká alakulnak, nem áll fenn a veszély, hogy a hõmérséklet emelkedésével ismét felszabadulnak.

Az aldehidek olyan vegyületek, amelyek gázhalmazállapotban ártalmasak az emberi szervezetre, szaguk erõs és irritáló. Allergiás reakciók kiváltásával fulladásos jelenségeket, fejfájást, szédülést és egyéb kellemetlenségeket okozhatnak. Aldehidek szabadulhatnak fel háztartási anyagokból, például furnérból és ragasztókból, valamint bizonyos szerves vegyületek, például benzin és különféle gázok égésekor. Aldehidek találhatók a cigarettafüstben és a szennyezett levegõben is. Évek óta szerepet játszanak az autók kellemetlen belsõ szagának kialakulásában. A Mazda kutatásai szerint az utasok 70 százaléka zavarónak tartja, ha cigarettafüstöt vagy szennyezett levegõt kell beszívnia.

A légszûrõkben hosszú ideje használatos aktív szén adszorpció útján választja ki a levegõbõl az olyan szennyezõket, mint a nitrogénoxidok (NOx), a szénhidrogének (CH) és az aldehidek. Az aktív szén azonban nem igazán hatásos az aldehidekre, ezért a hagyományos légszûrõ ezeknek csak kis mennyiségét távolítja el. Ezen kívül az aktív szénen megkötött aldehidek ismét felszabadulnak, ha a hõmérséklet emelkedik.

A Mazda új utastéri légszûrõje háromrétegû: az aldehid-csapda mellett van benne aktív szén és porszûrõ is. A levegõ elõször a porszûrõn halad át, amely kiválasztja a port és a pollent, majd az aktív szén köti meg az olyan szennyezõket, mint a nitrogénoxidok és a szénhidrogének, végül az aldehidcsapda teszi teljessé az eredményt. Így az utastéri levegõ tiszta, kellemes és rossz szagoktól mentes lesz.

Budapest, 1999. április 21.