Abszolút újdonság az ezredfordulóra:

MAZDA 323 Sedan / 323 F 

A Mazda 323/323F teljes mértékben az eljövendő évszázad jegyében készült, kiemelkedő minőségű középkategóriájú autó. Optimálisan ötvözi a vezetés élményét, a látvány szépségét, a kényelmet, a biztonságot, a megbízhatóságot és a tartósságot, ugyanakkor megfelel a modern társadalom fokozott környezeti és nyersanyag-takarékossági érzékenységének.

Manapság meglehetősen lejáratták az "új" szót, gyakran alkalmazva felületesen kozmetikázott termékekre is. A Mazda viszont büszke rá, hogy a 323/323F valódi újdonság, hiszen új platformra épül, és a kétféle stílusú karosszéria architektúrája is vadonatúj. Alapértékei a kompakt külső, a lehető legtágasabb és nagymértékben variálható belső tér, az oldott hangulatot teremtő környezet és az energiatakarékosság.

A 323/323F az első autótípus, amely a "Kontrasztok harmóniája" design-elképzelést érvényesíti. Ez tükröződik majd vissza valamennyi későbbi Mazda-modellen is, egyértelműen azonosítva és megkülönböztetve márkánkat. Künduló pontját az emberi szellem által megfigyelt és interpretált természeti jelenségek képezik. Csendes tóban tűkröződő szaggatott hegylánc. Szélformálta homokdűnék éles vonalai és lágyan ivelt felűletei. Éles napfényben fürdő, másutt mély árnyékba boruló táj. Visszafojtott, majd kitörő energia. Mozgás és nyugalom, simulékonyság és erő, feszültség és lazaság. Az egyszerű szépségen túlmenő természefi kontrasztok. Ezekben ölt testet a belső erő. A Mazda féle "Kontrasztok harmóniája" az autó mozgássá alakuló energiáját, és ennek uralását fejezi ki.

Mindkét változat öt felnőttnek kínál kényelmes helyet, és átrendezhető csomagtartójában nagy mennyiségű poggyászt szállíthat (alaphelyzetben: limuzin 416 liter, lejtőshátú 356 liter). Közös jellemzőjük a keresztben álló orrmotoros elsőkerék-hajtás és az elöl-hátul független kerékfelfüggesztés.

A padlóvázat hosszú tengelytávolsággal és széles nyomtávval (2610 illetve 1470 mm) tervezték, megteremtve a jó térkihasználás és a nagyfokú stabilitás előfeltételeit. A típuselődhöz képet 30 milliméterrel megemelt felső szélvédő-szegély és kevésbé lejtős gépháztető növeli a vezető látóterét és javítja az autó beláthatóságát.

A 323F modell a Mazda eredeti, sportos lejtőshátú, ötajtjú koncepcióját gazdagítja fokozott hasznossággal és variálhatósággal. Hosszúsága 4200, szélessége 1705, magassága 1410 milliméter. Hátsó ülését 53 milliméterrel megemelték, megkönnyítve a be- és a kiszállást, javítva az utasok kilátását. A 323-as négyajtójú limuzin 4315 milliméter hosszúságú, tehát 20 milliméterrel rövidebb az elődjénél, ami a manőverező képesség javára válik. Utastere és csomagtartója azonban éppúgy kategóriaelső, mint az előző modellé!

A típuscsaládhoz két teljesen új, 16-szelepű, kétvezértengelyű benzinmotor készül. Az egyvezértengelyű 16-szelepű benzinest és az örvénykamrás szívódízelt teljesen átdolgozták és tökéletesítették, hogy ezek is az élénk fürgeség, a takarékos fogyasztás és a tiszta emisszió kombinációjával szerezzenek örömet a vásárlóknak. Mindegyikük négyhengerű, soros konstrukció.

A ZL típusú 1,5 literes, 16-szelepű, benzinbefecskendezéses DOHC motor a típuscsalád legfontosabb erőforrása lesz. A motorblokktól az utolsó részletig újonnan tervezték. Teljesítménye 65 kW 5500-as fordulatszámon, nyomatéka 132 Nm 4000-nél.

Az FP jelű 16-szelepű, benzinbefecskendezéses DOHC gép annak az 1,8 literes motornak a sportos változata, amely az új Mazda 626-ost hajtja. A 323-asban 84 kW-ot ad le 6000-es fordulatszámon, nyomatékmaximuma 151 Nm 4000-nél.

A finomított B3-as, 1,3 literes, benzinbefecskendezéses, 16-szelepű SOHC motor az alapszintű modellváltozat hajtóműve 54 kW-ot ad le 5500-nál, nyomatékcsúcsa 4000-es fordulatszámon 108 Nm.

A sorozatot az RF jelzést viselő, SOHC vezérlésű, nyolcszelepű szívódízel teszi teljessé, a Mazda bevált konstrukciójának továbbfejlesztett kivitele. Ez 52 kW-ot produkál 4500-nál, illetve 128 newtonmétert bocsát rendelkezésre már 3000-es fordulatszámon.

A 323/323F valamennyi változatát tovább fnomított, ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltóval szerelik. A kapcsolásokat teflonperselyes váltórudazat könnyíti meg. A benzines 1,5 literes, illetve 1,8-as modellek kaphatók négyfokozatú automatával is, amelynek elektronikus vezérlése a legújabb nemzedéket képviseli. Továbbra is megtalálható benne a népszerű "HOLD" funkció, ami azt jelenti, hogy a vezető manuálisan választhatja és rögzítheti a legfelső fokozatot.

A 323/323F mind a négy keréken független futóműve a Mazda elismert McPherson első-, és TTL rendszerű hátsó futóművének legfrissebb kivitele. Mindkettőt új geometriai elrendezéssel és új alkatrészekkel tökéletesítették, megteremtve a vezethetőség, a stabilitás és a menetkényelem kiváló egyensúlyát. Valamennyi típusváltozaton alapfelszerelés a 380 milliméter átmérőjű, négyküllőjű uretán kormánykerék és a fordulatszámfüggően változó rásegítésű fogasléces szervokormány, amelynek direkt, 15,4:1 áttétele élénkké és könnyen vezethetővé teszi az autót.

A nagyvonalúan méretezett, depressziós rásegítésű fékrendszerben elöl hűtött tárcsákat, hátul dobfékeket találunk. Az 1.8 literes FP motorhoz azonban tömör tárcsás hátsó fék jár. A fejlett elektronikájú blokkolásgátlót (ABS) szériában szerelik az autóba.

A 323/323F hegesztett acélkarosszériája a Mazda design- és műszaki tudásának legújabb eredménye. A szerkezet kivételesen szilárd: mindkét változat hajlítási és csavarási merevsége felülmúlja a legtöbb vetélytársáét és a típuselődét is. A Mazda saját ütközésbiztonsági szabványa sokkal szigorúbb például az európai előírásoknál: a frontális ütközést 56 km/órával hajtják végre, a 40 százalékos átfedésűt 64 km/órával, az átlósat pedig 50-nel. Az erős utascellát és az energiaelnyelő, deformálható első, valamint hátsó kiképzést a Mazda fejlett Ütközési Energia Elosztó és Elnyelő Rendszere egészíti ki. A gyűrődő zónákban, a hossztartók végén, kiegészítő dobozos szelvényeket helyeztek el. Oldalütközés esetén az utasteret körülvevő "Hármas-H" konstrukció egymásba kapcsolódó tartóelemei védelmezik a bennülőket.

A karosszéria nagyfokú megerősítése természetesen a tömeg növekedésével jár, ennek felét azonban a konstrukció fnomításával azonnal visszanyerték, úgyhogy a tényleges különbség a típuselődhöz képest mindössze 25 kilogramm. Nagy gondot fordítottak a korrózióvédelemre: a lemezek 90 százaléka horganyzott, és ezt műgyanta bevonat egészíti ki. A kőfelverődésnek kitett részeket vastag PVC-réteggel óvják. Törődtek azzal is, hogy kisebb ütközések után olcsón lehessen kijavítani az autó elejét vagy hátulját. A padlólemez első, sík részét akusztikai hangoló elemként alakították ki, amelynek különleges rezgési karakterisztikája elfojtja a kellemetlen zajokat és vibrációkat. Az első lökhárító a motor alapjárati rezgéseit kiküszöbölő lengésfojtóként szolgál.

A legjobb autó is csak addig szerez örömet, amíg el nem lopják. Ez ellen alaposan felvértezték a Mazda 323/323F családot. Az indításgátló transzponderes kulccsal működik, és három illetéktelen kísérlet után tartósan megmakacsolja magát. Mivel az autólopásban az első két perc a kritikus, kettős biztonsági zárás akadályozza meg az ajtó kinyitását akkor is, ha az ablakot betörték. Ha pedig erőszakkal eltörik a kormányzárat, a volán üresen forog körbe, nem lehet vele irányítani az autót. Ezt egészíti ki az ugrókódos központi zár

A Mazda 323/323F környezetbarát autó. Kis fogyasztásának köszönhetően csekély az emissziója, a kocsi nem tartalmaz mérgező anyagot, és körülbelül 85 százalékban újra feldolgozható. A "bontásra tervezett" konstrukció jele például a cipzáras üléshuzat.