Az új, 2001-es MODELLÉVÛ Land Rover Freelander
 

A Land Rover új, 2001-es modellévû Freelander családja, egyebek között egy V6-os motort, új, common-rail, turbódízel erõforrást, új, automata, Steptronic sebességváltót és az egész palettát érintõ, átfogó fejlesztéseket vonultat fel. A változások tovább növelik a Freelander vonzerejét, amely már most is Európa legnagyobb számban értékesített négykerékhajtású jármûve. Az újdonságok lehetõvé teszik azt is, hogy a Freelander eddig érintetlen piacokra is belépjen, így az Egyesült Államokban, Japánban és a Közel-Keleten is megkezdõdött az értékesítés, nagy mértékben növelve a Freelander teljes termelési volumenét.

Összességében, a zászlóshajónak nevezhetõ 2001-es Freelander V6-os modell 70 százaléka új vagy megújult, ugyanez vonatkozik az új dízel változatokra is. A már most is kapható 1.8i motorral felszerelt autó esetében a részegységek 40 százalékán történt változtatás. A változások számos ponton érintik a futómûvet, valamint az autó belsõ világát is.

A Freelander már most is arról ismert, hogy kategóriájában a legszélesebb körû képességekkel rendelkezik mind közúton, mind terepen. A Freelander 2001-es modellpalettája ezt a széles kört mindkét irányban még tovább tágítja. Az új modellek még civilizáltabbak és élvezetesebben vezethetõk aszfalton, ugyanakkor megbirkóznak az olyan nehezebb tereppel is, amely a kevésbé autentikus terepjárókat térdre kényszerítené.

Modellválaszték

A Freelander 2001-es modellpalettája folyatatja a kettõ karosszériaforma által fémjelzett sikeres képletet - 3 ajtós Hardback és 5 ajtós Station Wagon. Mindegyik forma kapható a négy, igazi mûszaki csemegét jelentõ, erõátviteli egység bármelyikével. A magasabb szintû felszereltségeket tükrözendõ, a felszereltségi szintek új neveket -“GS” és “ES” - kaptak. Az 1.8i benzines csak GS, míg a V6-os és a Td4-es dízelmotorokhoz mindkét; GS és ES felszereltségi szint kapható. 

Minden 2001-es modell átlátszó elsõ irányjelzõkkel van ellátva, amelyeket az elsõ fényszórókba integráltak, így az autó még szélesebbnek látszik. A Td4-es és V6-os motorok jelei a csomagtérajtón kaptak helyet. A V6-os változat az erõteljesebben formázott és megnagyobbított elsõ lökhárítóról és hûtõrácsról ismerhetõ fel, melynek alsó, a karosszéria színéhez illeszkedõ része szögletesebb. A Td4-es és az 1.8i modellek elsõ lökhárítójának formája is megváltozott, a megnagyobbított légbeömlõk még markánsabbá teszik a terepjárót.
 

Fejlett erõátviteli rendszer

Az új modellek szívét a fejlett, új motor/sebességváltó csomagok jelentik, melyek fejlesztése és tesztelése során nagy gondot fordítottak arra, hogy megfeleljenek a Land Rover szigorú, minden útfelületre vonatkozó szabványainak. A könnyû és kis méretû, teljes mértékben könnyûfémbõl készülõ, 2,5 literes V6-os motor modern négy vezérmûtengelyû, 24 szelepû. Teljesítménye 177 LE (130 kW), forgatónyomatéka pedig 240 Nm - amelyek csaknem 50 százalékkal nagyobb értékek az 1.8i Freelander megfelelõ adatainál. A nyomatékot egy elektronikusan vezérelt, változó szívócsõrendszer optimalizálja a teljes fordulatszám-tartományban, s különleges hangsúlyt kapnak a kis fordulatszám nyomatéki jellemzõi, melyek ennyire agilissá teszik a V6-os Freelandert mind közúton, mind terepen. Ezt a tulajdonságot tovább javítja a Steptronic funkcióval kibõvített 5 fokozatú automatikus sebességváltó, ami a V6-os modelleken alapfelszerelés. A JATCO sebességváltó - melyre azért esett a választás, mert az automatikus és a kézi kapcsolású sebességváltók legjobb tulajdonságait egyesíti - három alap üzemmódot kínál - normál vagy sportos automatikus, illetve a Formula 1 által inspirált kézi kapcsolású Steptronic. A sebességváltó kifinomult adaptív programozása lehetõvé teszi, hogy az mindenféle üzemi körülmények között intelligens módon együttmûködjön a vezetõvel. Felismeri az olyan helyzeteket mint a vontatás, lejtmenet, erõs emelkedõ és nagy tengerszint feletti magasság, mindegyikhez kiválasztva az optimális sebességváltási stratégiát.

A korábbi L sorozatú erõforrást a Freelander új 2 literes, Td4-es dízel motorja váltja fel, amely jelentõs elõnyöket nyújt mind teljesítmény, mind kifinomultság szempontjából, s még gazdaságosabb is elõdjénél. A teljesítmény 97 LE-rõl (71,6 kW) 112 LE-re (82 kW) nõtt, míg a forgatónyomaték 210 Nm-rõl a kivételesen magas 260 Nm-es értékre emelkedett, amely már 1750/perc fordulatszámon jelentkezik, s a nyomatékgörbe is speciálisan a Freelander képességeihez illeszkedik.

A BMW-vel együttmûködve épített és tervezett Td4-es motor egy modern, 4 hengerû, két vezérmûtengelyû, 16 szelepû, közös nyomócsöves (common rail), közvetlen befecskendezéses és változó geometriájú turbófeltöltõvel felszerelt erõforrás. Kettõs szívónyílás kialakítású, ahol minden henger rendelkezik egy tangenciális oldalsó nyílással és egy felsõ spirális nagy örvénylésû nyílással, amelyek optimális örvénylési tulajdonságokat eredményeznek a szívóoldalon. A befecskendezés vezérlése teljes mértékben elektronikus, és az alacsony zajszint érdekében elõbefecskendezést alkalmaztak. A további fejlesztések között szerepel a hidraulikus szelepvezérlés és a kettõs tömegû lendkerék. Az új Freelander nyomatékkiegyenlítõ, hidraulikus motortartóihoz illeszkedõen a jármûben szerkezeti öntésû, könnyûfém olajteknõ található, amely magába foglalja az alsó nyomaték-felvevõ rögzítést.

A Td4-es motorhoz két új sebességváltó kapható. A kézi kapcsolású sebességváltó egy új, 5 fokozatú, csúcstechnikájú Getrag váltómû, amely szinkronizált hátrameneti fokozattal, illetve az elsõ és második sebességi fokozatokon kettõs kónuszú szinkrongyûrûvel rendelkezik. Egy fontos piaci igényre válaszul a Td4-es erõforrás megvásárolható ugyanazzal az 5 fokozatú Steptronic automata sebességváltóval is, amely a V6-os modellekben található, amely teljes mértékben a vezetõre bízza a választást a könnyed és a sportos autózás közötti skálán.

Multiplex elektronika

A Freelander, az új Discovery után, a második olyan Land Rover modell, amely kiaknázza a jármûben található különféle elektronikus vezérlõegységek (ECU-k) közötti digitális multiplex kommunikáció elõnyeit. A minden 2001-es Freelander modellen felhasznált multiplex technika, a maximális teljesítmény, kifinomultság és biztonság elérése érdekében, lehetõvé teszi a komplex és rendkívül gyors együttmûködést - például - a motor, az automata sebességváltó és a blokkolásgátlós fékrendszer elektronikus vezérlõegységei között. A multiplex technika rendkívül nagy adattömegek gyors és megbízható átvitelét valósítja meg egy olyan vezetékrendszeren keresztül, amely sokkal egyszerûbb, mint bármely ennek megfelelõ hagyományos vezetékköteg.

Továbbfejlesztett, virtuális alváz

A 2001-es Freelander továbbfejlesztett fékrendszere, felfüggesztései és kormánymûve messze túlteljesítik még az új, V6-os modell nagyobb teljesítménye és tömege által állított követelményeket is - ezek a Freelander egyébként is magas szintû képességeit és vezetési élményét minden változat esetében új dimenzióba emelik. A teljesen új fékrendszert nagyobb, belsõ szellõzésû elsõ tárcsafékek, szélesebb hátsó fékdobok és jobban mûködtethetõ kézifék jellemzik. Mostantól minden Freelander modellen az alapfelszerelés részét képezi a négy csatornás blokkolásgátló (ABS) és elektronikus kipörgésgátló (ETC), a lejtmeneti vezérlés (HDC), valamint az újdonságként megjelenõ, elektronikus fékerõelosztó (EBD). A futómûvet érintõ módosítások között szerepelnek a nagyobb átmérõjû rugóstagok, a módosított csillapítási jellemzõk, geometria és perselyek. A szervórásegítéses kormánymûben új szelepek és nagyobb üzemi nyomás segítik a jobb reakciókat.
 

Biztonság és kényelem

Az új erõátviteli rendszerhez illeszkedõen teljesen újratervezték a jármû orr-részét, hogy az jobban tudja kezelni a megváltozott ütközésbiztonsági tulajdonságokat, míg a jármû belsõ terébe nagyobb légzsákok, terheléskorlátozóval ellátott új elsõ biztonsági övek és módosított biztonsági öv-elõfeszítõk kerültek. Hogy a világ szélsõségesebb éghajlatú tájai által támasztott követelményeknek is megfeleljenek, minden 2001-es Freelander modell újonnan kifejlesztett, nagyobb erejû fûtõ- és szellõztetõ rendszerrel van ellátva. A GS és ES modellek alapfelszerelésként tartalmazzák a teljesen új, továbbfejlesztett légkondicionáló rendszert. A rendkívül jó hatásfokú Td4-es modellekben kiegészítõ, üzemanyaggal mûködõ fûtõberendezés is található, amely felgyorsítja az utastér felmelegedését.

Az utasteret érintõ fejlesztések között minden modellen megtalálható a tárolódobozzal kiegészített, új, magasított középkonzol, a módosított hamutartók és egy kiegészítõ elektromos csatlakozó aljzat. Az 5 ajtós változatokon mostantól alapfelszerelés az elektromos hátsó ablakemelõ, az egy gombnyomással leereszthetõ vezetõ melletti ablak és az extra zajszigetelés, a továbbfejlesztett, 6 hangszórós rádiós-magnó rendelhetõ opció. További védelmet nyújt a jármûlopás ellen az új, független indításgátló rendszer. Extraként rendelhetõ új jellemzõ a V6-os és a Td4-es Steptronic modelleken a sebességtartó automatika.

„ES” Luxus csomag

Az új ES felszereltség a luxus legmagasabb szintjét vezeti be a Freelander modellpalettában, mivel olyan jellemzõket tartalmaz mint a fûthetõ ülések, motorosan állítható külsõ visszapillantó tükrök, 6 lemezes automatikus CD tár és két megvilágított sminktükör, valamint borkárpit és 16 collos könnyûfém keréktárcsák. (Karosszériaváltozatonként eltérés tapasztalható.)

Még több kiegészítõ

Az új 2001-es modellcsaláddal párhuzamosan, a Freelander kiegészítõinek már eddig is széles körû választéka 170-rõl 240 tételesre bõvül. Az új kiegészítõk között megtalálható a különleges V6-os poliuretán A-alakú gallytörõ, króm, színre fényezett vagy fekete betétekkel, és szintén a V6-os esetében, az új, dupla kiegészítõ lámpaegység, illetve fa vagy könnyûfém hatású mûszerfal-betétek. A kategóriában elsõként jelenik meg az új ultrahangos parkolássegítõ távolságmérõ, amelynek a hátsó lökhárítóban lévõ négy érzékelõje figyelmeztet a nem látható veszélyekre.

Vásárlói visszajelzések

Vevõorientált vállalatként a Land Rover különösen nagy figyelmet szentelt a jelenlegi Freelander tulajdonosok részletes véleményének, s az új 2001-es modell számos jellemzõje már közvetlenül tükrözi ezeket a visszajelzéseket. A vállalat szilárd meggyõzõdése, hogy még a legkritikusabb Freelander ügyfelek is elégedettek lesznek azokkal a teljes körû fejlesztésekkel, melyeket az új modellcsalád kínál, és hogy az új Freelanderek világszerte sok új vásárlót hódítanak majd meg.