FAP szűrőrendszer

A 2000-es Párizsi Nemzetközi Autókiáhításon a Citroen mutatta be
részecskeszűrő-rendszerét (FAP), amely lehetővé teszi a 2.2 HDi motorral szerelt új Citroen C5-nek, hogy dízelmotorjának károsanyag-kibocsátását 95 százalékkal csökkentse.

Ez a szűrőrendszer visszatartja az éghetetlen részecskéket, és biztosítja azok megsemmisülését, mielőtt a környezetbe kikerülnének. A HDi motor károsanyag-kibocsátásának szintje jóval a még be sem vezetett és engedélyezett európai uniós norma alatt marad. A FAP-rendszer erősíti a dízelmotor érveit azzal, hogy különösen ügyel a környezetvédelemre.

A PSA Peugeot-Citroen csoport 18 hónap alatt fejlesztette ki a FAP technológiát, ami a HDi motor common-rail rendszerével összhangban az égés különböző fázisaiban képes felismerni és megfékezni a károsanyag-kibocsátást. Mindezidáig a szűrő regenerációját a kibocsátott, részecskék égése akadályozta. Ám a technikai fejlődés lehetővé teszi a tökéletes regenerálódást.

A FAP-rendszer felépítése

A részecskeszűrő porózus anyagból, szilícium-karbidból áll, továbbá csatornákból, amelyek a kiáramló gáz útját állják. Nagyon jó hatásfokú szűrés és nagyfokú részecske-visszatartás jellemzi.

A szűrő regenerálódásának elve

A szűrő belső felületének újraképződését a szűrőn felhalmozódott részecskék periodikus elégetésével érik el. A részecskék, oxigén jelenléte mellett, 550 Celsius-fokon égnek el, mivel a lerakódás főképp szénből és hidro-karbidból áll. A részecskeszűrő regenerációja a common-rail befecskendező-rendszer segítségével történik.

A hőmérséklet emelésére irányuló művelet két részletben játszódik le:

1. Az üzemanyag utó-befecskendezésével a gázok kiterjedésének üteme megváltozik, ez utóégést eredményez a hengerekben, és megemeli a kipufogógáz hőmérsékletét a normál üzemmódra jellemző 200-ról 250 Celsius-fokra (vagy 300-ról 400 Celsius-fokra).

2. A kiegészítő utánégetés, amit a szűrő elé helyezett oxidációs katalizátor gerjeszt, az utó-befecskendezés által keletkező el nem égett szénhidrogéneket semlegesíti. A hőmérséklet eközben akár 100 Celsius-fokkal is megemelkedhet {elérheti a 450-500 Celsius-fokot). A regenerációs küszöb biztonságos eléréséhez egy speciális adalékot, a Rhodia által gyártott Eolys®-t tartalmazza az üzemanyag, aminek révén a koromrészecskék hőmérséklete 450 Celsius-fokra csökken. A kipufogógázok szűrése folyamatos. A szűrő telítettségétől függően a regeneráció körülbelül minden 400-500 kilométer után bekövetkezik.

A tökéletes működés biztosítása érdekében a szűrőt a forgalmazó márkaképviseletnél minden 80 ezer kilométer után magas nyomású vízzel kitisztítják. Jól vizsgázó környezetvédelmi törekvések A FAP rendszerrel a Citroen és a PSA Peugeot-Citroen csoport olyan stratégiát dolgozott ki, amely jelentős mértékben csökkenti a környezetbe kikerülő káros anyagok mértékét. A HDi dízel motort olyan tökéletes szűrőrendszerrel szerelték fel, amely páratlanul magas szinten semmisíti meg a kibocsátott részecskéket, és a füstöt. Ezzel egy újabb, jelentős állomásához ért a Citroen környezetvédelmi munkája.