BMW csoport történetének elsõ villamosmotorral hajtott modellje: i3

..............................

A karosszéria szénszálas erõsítésû mûanyagból (CFK) készül. Ennek alkalmazása ellensúlyozza  a lítiumion-akkumulátor többlettömegét. Elöl szimpla ágyazású lengõkarhoz csatlakozó MacPherson rugóstag, míg hátul közvetlenül a Drive-modulhoz csatlakozó, ötkarú felfüggesztések vannak.  A fordulókör  mindössze 9,86 méter átmérõjû. 

.........

A villamos motor tömege mindössze 50 kilogram. Amint a vezetõ elveszi a gázt, a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (az úgynevezett rekuperáció) rendszere lép mûködésbe. A motor ekkor generátor-üzemmódra váltva táplál elektromos áramot a lítiumion-akkumulátorba, pontosan szabályozható fékhatás mellett. A rekuperációs teljesítmény ennek során a sebesség függvényében alakul, így a magasabb sebességtartományokon a gazdaságos „vitorlázás” üzemmódban halad a jármû, míg lassú tempónál intenzív fékhatás érhetõ el. 

.....................

Korszerû lítiumion-akkumulátornak köszönhetõ a mindennapos közlekedés során 130-160 kilométer hatótávolság, amely az ECO PRO illetve az ECO PRO+ üzemmód használatával egyenként mintegy 20-20 százalékkal tovább növelhetõ hatótáv-növelõ technikával (Range Extender), amely menet közben mindvégig állandó szinten tartja a lítiumion-akkumulátor töltöttségi állapotát, amennyiben az egy adott szintig süllyed. E feladatot egy 650 köbcentiméteres, 25 kW/34 LE teljesítményû, kéthengerû benzinmotor látja el. A Range Extender segítségével a hatótáv összességében akár a 300 kilométert is elérheti. 

A szériafelszereltség bõvíthetõ a blokkolásgátlóval (ABS), a kanyarbeli fékszabályzás (Cornering Brake Control; CBC), a dinamikus fékszabályzás (Dynamic Brake Control; DBC), a vészfék-asszisztens (Brake Assist), a fékrendszer-készenlét (Brake Standby), az emelkedõ-asszisztens (Start-Off Assistant), a féknyomás-kiegyenlítés (Fading Compensation) és a féktárcsák rendszeres szárazra törlõ (Dry Braking) rendszereivel. A gombnyomásra aktiválható Dinamikus Vonóerõ-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC) technikája az elektronikus menetstabilizáló rendszer (DSC) beavatkozási küszöbértékeit megnövelve, havon vagy laza talajon való induláskor, illetve a dinamikus kanyarvételek során a hajtott kerekeken bizonyos ellenõrzött mértékig lehetõvé teszi a kipörgés elkerülését. 

A  heti két-három töltéssel fedezni lehet a napi átlag 45 kilométeres utazást. Az akkumulátor egyenként 12 cellát tartalmazó, összesen nyolc modulból áll, amelyek együttesen 360 volt névleges feszültséget produkálnak, s mintegy 22 kWh energiát szolgáltatnak. Falitöltõ (Wallbox) is telepíthetõ a garázsba, amely az adott háztartásban  rendelkezésre álló legnagyobb áramerõsséggel végzi a töltést, így már alapkonfigurációjában is mintegy hat óra alatt feltölti az akkumulátort. A nyilvános gyorstöltõ-állomásokon (50 kW) akár már 30 perc elteltével is az akkumulátor 80 százalékos töltöttsége érhetõ el. Hatótáv-növelõ technikával (Range Extender) is felszerelhetõ, amely menet közben mindvégig állandó szinten tartja a lítiumion-akkumulátor töltöttségi állapotát, amennyiben az egy adott szintig süllyedt. E feladatot egy 650 köbcentiméteres, kéthengerû 25 kW/34 lóerõs benzinmotor látja el, ami egy generátort hajtva áramot termel. Ennek segítségével további 100 kilométerrel hosszabbítható a hatótáv, amely így összességében a 300 kilométert is elérheti.
 
 


.