.

        Mi a helyzet az utángyártott alkatrészekkel? 

        Katt!Katt! A PORSCHE HUNGARIA egy éve avatta fel a Part Center Budapest logisztikai központját Budaörsön. Az évforduló alkalmából az utángyártott alkatrészekről készült két tanulmány megállapításait közöljük 


        Utángyártott autóalkatrészek és Volkswagen Eredeti Alkatrészek 
        minőségi összehasonlítása

        A KTI tanulmánya az alábbi eredményeket hozta:

        • Az utángyártott alkatrészek illeszkedése és formai kialakítása nem felelt meg az előzetes elvárásoknak.

        • Az utángyártott alkatrészek beillesztéséhez szükséges többletmunka viszonylag időigényes, és – adott esetben teljességgel – felemészti a kezdeti megtakarítást, amelyet az alkatrész alacsonyabb ára jelenthet.

        • Az utángyártott alkatrészekből igen ritkán létezik kifejezetten a járműtípusra adaptált változat, ezért bizonyos utángyártott alkatrészek egyáltalán nem szerelhetők fel bizonyos járművekre.

        • A fémlemezből készült utángyártott alkatrészek korróziós tulajdonságai a viszonylag vékony felületi bevonat miatt rosszak. Az alkatrészek rövid időn belül elkezdenek rozsdásodni.

        • A vásárlóknak nem áll módjában előzetesen felmérni az utángyártott alkatrészek látványbeli megfelelőségét.

        • Az utángyártott kereszttartó hegesztési varratai rossz minőségűek voltak és felszakadtak a töréstesztben.

        • Az utángyártott alkatrésszel kijavított baleseti sérülések helyén a későbbi ütközésnél lényegesen magasabb javítási költség jelentkezik, mintha eredeti alkatrésszel végezték volna a javítást.

        • A gyenge minőségű utángyártott alkatrészek alkalmazása veszélyezteti a közlekedésben résztvevő valamennyi személy biztonságát.

        • A személygépkocsik vázszerkezetének alakváltozási tulajdonságait jelenleg csak eredeti gyári alkatrészek alkalmazásával lehet helyreállítani.

        • Az utángyártott alkatrészek szerkezeti eltéréseit nem lehet mindenkor azonnal felismerni.

        Általános értékelés

        A járműkarosszéria-munkák utángyártott alkatrészekkel való elvégzése az alkatrészek rossz minősége miatt nem javasolt.

        A részletes tanulmány (Acrobat) letölthető innen.


        Katt! Katt!Katt!


        Karambolos személygépkocsik javítása
        utángyártott alkatrészekkel

        Az Allianz Technológiai Központ felmérésének végkövetkeztetése

        Az ACT utángyártott alkatrészek használatát vizsgáló felmérése az alábbi következtetéseket eredményezte:

        - A karosszéria-elemeket tekintve kizárólag a gyakran rendelt alkatrészek legáltalánosabb változatai állnak rendelkezésre.

        - Az utángyártott alkatrészeket az eredeti alkatrésznél lényegesen alacsonyabb áron kínálták (a felmérésben meghatározott átlagos érték 62 százalék).

        - Amennyiben figyelembe vesszük az utángyártott alkatrész elérhetőségét a kívánt változatban, akkor az orrész sérülésének javításához szükséges alkatrészek költsége 74, a farrész sérülésénél cserélt alkatrészek esetében pedig 98 százalék volt a kizárólag eredeti alkatrésszel végzett javításhoz képest.

        - A próbajavítások során feltártuk, hogy az utángyártott alkatrészek illeszkedése rosszabb, ezért a szerelési idejük jelentősen hosszabb az eredeti gyári alkatrészekhez képest.

        - A fényezési költségeket is tekintetbe véve az orrész, farrész és oldalsérülések javítási költségének csökkenése súlyozva és végeredményben 5,4 százalékos. A konkrét esettanulmány összes járműtípusra vonatkozó általánosításával a javítási költségeknek mindösszesen 3,6 százaléka takarítható meg.

        - Az utángyártott alkatrészek rosszabb minősége mellett a használatuk biztonsági szempontból is aggályos. A Közúti Biztonsági Biztosító Intézetben végzett felmérések szerint az utángyártott alkatrészek használata kedvezőtlenül befolyásolja a jármű ütközési biztonságát (helyzetjelentés, 35. kötet, 2. szám, 2000. február 19.).

        - A jelen felmérés keretében vizsgált utángyártott alkatrészek körében a lökhárítók potenciális veszélyforrást jelentenek a többi közlekedőnek és legfőképpen a gyalogosoknak. Az utángyártott lökhárítók anyagvizsgálatának eredménye szerint az alkatrészek alacsony hőmérsékleten hajlamosak a törésre, ezért az ilyen szerkezeti anyagból készült lökhárítók magas kockázatot jelentenek a gyalogosokra, ezért alkalmazásuk elfogadhatatlan.
         

        Általános értékelés

        Műszaki szempontból a személygépjárműveken végzett karambol utáni helyreállító munkák utángyártott alkatrészekkel történő elvégzése jelenleg elfogadhatatlan.

        A részletes tanulmány (Acrobat) letölthető innen.