Kéttömegű lendkerék

A kéttömegű lendkerék elvi felépítése a bal oldalon látható. A tengelykapcsoló nem a  forgattyús tengelyen lévő elsődleges lendkerékre (1) van szerelve, hanem egy másodlagos lendkerékre (2), ami rugóval (rajzunkon 3 torziós rugóval) kapcsolódik az elsődleges lendkerékhez. 

Az utóbbi időben a két lendkerék közé súrlódásos kapcsolatot is beépítettek, ami lengéscsillapítóként működik. Rajzunkon az elsődleges lendkerékből kiálló (halványan rajzolt) cső végén látható a másodlagos lendkerékhez szorított (4) súrlódó betét. 

Természetesen a valóságban nem torziós rugó van a két lendkerék közé beépítve, hanem tekercsrugó (2, 3 vagy több), ahogy az alábbi ábrán látható:

Az elsődleges (piros 1) lendkerékben lévő - egymástól gátakkal elválasztott - vályúkban helyezkednek el a rugók (2). A másodlagos lendkerékhez (zöld 3) egy olyan lemez van erősítve, amelyiknek ugyanannyi kinyúló füle van, mint ahány gát van a piros lendkerékben. A két lendkerék között súrlódóbetét is van.
Amikor a két lendkerék egymáshoz képest elfordul, akkor ezek a fülek összenyomják a rugókat, melyek természetesen igyekeznek visszaállítani az alaphelyzetet. A jobb oldali rajzon a piros mozdult el a zöldhöz képest, de az F erő igyekszik a korábbi helyzetet visszaállítani..
 
 


 
 

A bal oldali ábra mutatja a legfontosabb alkatrészeket. 

Összeszereléskor az 1 lendkerékhez csavarozzák az 5 tárcsát, a 4 lemezhez a 6 lendkereket.

A két tömegnek és a rugóknak köszönhetően az elsődleges lendkerék amplitudojának csak a töredéke jelentkezik a másodlagos lendkeréken, ahonnan azután a nyomaték továbbmegy a sebességváltóba.
 
 
 
 
 

Egy ZF-SACHS-gyári kép jól mutatja az eredményt:

 Az alábbi ábrán a súrlódásos lengéscsillapítós lendkerék további két változatának elvi felépítése látható. 

A baloldali megoldásnál a második (zöld 2) lendkerék papucsok (3) segítségével nyomja össze a rugókat, miközben a papucsokat - az ékhatás miatt - hozzászorítja az első (piros 1) lendkerékhez. A papucsok speciális műanyagból vannak, ezért súrlódásuk csillapítja a lengést. Mivel ezekre a papucsokra centrifugális erő is hat, a súrlódás a fordulatszámmal együtt nő. 

A jobb oldali ábrán ennek egy továbbfejlesztett változata látható: a súrlódás növelése céljából a piros lendkerékre nagy súrlódással forgatható bolygókerekeket szereltek, amiket a zöld lendkeréken kialakított fogaskoszorú forgat. Amikor a két lendkerék egymáshoz képest elmozdul, a bolygókerekek forognak, s lengési energiát emésztenek fel. Külön (a rajzon nem látható) rugók még hozzá is szorítják a bolygókerekeket az első lendkerék falához, jelentősen megnövelve a súrlódást.




Nemrég megjelent egy új típusú  kéttömegű lendkerék, amit az jellemez, hogy  a félkörívben meghajlított spirálrugók helyett torziós rugóként viselkedő "pengék" csillapítják a főtengelyen keletkező torziós lengéseket. 

Itt nincsen olyan surlódás, mint amilyen a spirálrugók és a rugóvezetők közöt van, a pengék görgőkön támaszkodnak meg. 

A tömege is kisebb. 
 
 



Érdemes megnézni a ZF-SACHS gyár két filmjét: első - második.