Kényszerszinkron-kapcsoló


A bal oldalon látható kényszerszinkron-kapcsoló arra szolgál, hogy a két - egyébként szabadon futó - fogaskerék (5) egyikét - mondjuk a balt - hozzákapcsolja az 1 tengelyhez, amiről az egyszerűség érdekében tegyük fel, hogy áll (nem forog). Ez úgy történik, hogy a 3-as kapcsoló hüvelyt elkezdjük tolni balra. A golyós rögzítés miatt eleinte vele együtt halad a kívül-belül bordázott 2 csúszka, aminek az oldalába besülyesztve található egy oldalról kúposan kialakított gyűrű (4). Ebből a gyűrűből néhány helyen egybordányi szélességű köröm áll ki sugárirányban (a rajzon felfelé), ami megakadályozza, hogy a gyűrű folyamatosan foroghasson a 2 csúszkában. Igaz, kis kotyogással azért tud ide-oda mocorogni. Ezt a három alkatrészt perspektívikus ábrán is bemutatjuk:

Ez a gyűrű előbb-utóbb felveszi az érintkezést a szabadon futó (lendülete miatt forgó) fogaskerék oldalán kialakított kúpfelülettel. Az igyekszik magával vinni, azaz forgatni a gyűrűt, ami persze csak annyit tud elfordulni, amennyit a kotyogás enged. Ez éppen elég arra, hogy a majd odaérkező 3 kapcsoló hüvelybordájának elállja az útját. Ha a borda vége nagyon hegyes lenne, akkor az félre tudná tolni a továbbhaladásában akadályozó körmöt. Azonban a cél az, hogy ne tudja félre tolni mindaddig, amíg a fogaskerék meg nem áll, vagyis amíg a kúpfelületen át surlódó nyomaték feszíti a körmöt a kapcsoló hüvely bordájához. A fogaskerék megállásának pillanatában a surlódó nyomaték megszűnik, a 3-as kapcsoló hüvely bordája könnyedén el tudja tolni az útjábol a körmöt, s be tudjuk tolni az 5 fogaskeréken kialakítottbordák közé, létrehozva a fogaskerék és a tengely közötti alakzárást. Ezzel bekapcsoljuk az adott fogaskerékhez tartozó sebesség-fokozatot. Meg kell jegyezni, hogy a valóságban az 1 tengely nem áll, hanem forog, de a kapcsolandó fogaskerék fordulatszáma más (kisebb vagy nagyobb), ezért szinkronizálás nélkül az alakzárás nehézségbe ütközik.

Fönt, a jobb oldali ábrán a kényszerszinkron-kapcsoló modellje látható. Az 1 sín modellezi az álló tengelyt, amiben hosszirányban mozgatható a 2csúszkát modellező 2 tolóka. Ebben ugyancsak hosszában eltolható 3 kapcsoló hüvely két bordáját modellező az U alakú 3 kapcsoló elem. Az 1 sínben keresztben mozog(hat) az 5 fogaskerékkapcsoló bordáit modellező 5 fogazott léc. Feladat a 3 kapcsoló elem két szárának a betolása a "lendületből mozgó"5 fogazott léc fogai közé, de csak akkor, amikor az 5 fogazott léc már nem mozog, vagyis amikor a 4 szinkronizáló gyűrűt modellező 4 körmöt - súrlódás segítségével - már megállította. Ez úgy valósul meg, hogy a kettőjük között lévő 4 szinkronizáló köröm "útját állja" a 3 kapcsoló elemnek mindaddig, amig az az 5 fogazott lécet meg nem állította.

Nézzük meg, működés közben ezt a "kényszer-szinkron" szerkezetet.