Történeti áttekintés
(Dr. Nagyszokolyai Iván)

Ha visszanézünk a régmúltba, talán nem is gondolnánk, hogy az automobilépítés hajnalán - az 1800-as évek vége felé - a kormányzás megoldatlansága adta az egyik legnagyobb gondot. A lovaskocsiknál az általános, évezredes megoldás a tengelykormányzás, mikor is egy központi korongon, zsámolyon az egész első tengely elfordul. Ez az automobiloknál nehezen volt alkalmazható (de volt ilyen!), ezért is készült például Benz Patentwagen-je háromkerekűnek (1886-1893)! Villába fogott kerékkel, villás kormányzással, mint a kerékpároké. 

Daimler négykerekűvé még úgy tette 1889-ben „Stahlradwagen” nevű automobilját, hogy a villás kormányzást egyszerűen megkettőzte. A konstrukció a képen világosan kivehető.

Háromkerekűek később is voltak és vannak mind a mai napig. Létezésüket egyes országok autó adó törvényei indokolják, tudni illik ezeknek kisebb az éves adója. Képünk 1954-ből egy ritkaságot, a Goliath GD-750 típust mutatja. Állítólag ebből ez az egyetlen fennmaradt példány.
 

Az autók mai kormányzásának alapkonstrukcióját Carl Benz szabadalmaztatta 1893. február 28-án (Patent Nr. DRP 73515 „Wagen-Lenkvorrichtung mit tangential zu den Rädern zu stellenden Lenkkreisen“). Nem Benz nevéhez fűződik azonban annak a kormányszerkezetnek az alapötlete, mely egyedi (kerekenkénti) tengelycsonk-elfordítású, és kanyarban nem egyforma mértékben fordulnak el a kerekek. A kanyarbelső jobban, hogy saját körívükön szabadon gördüljenek. Benz nem csak aktualizált, hanem tovább is fejlesztett egy korábbi találmányt. Egy kerék- és kocsigyártó mester találta fel, a német Georg Lankensperger, 1817-ben, Münchenben. A szabadalmat megbízottja adta be Angliában, 1818-ban. Az ő nevét jegyzi a gépjárműtechnika: Rudolph Ackermann. Túl sok köze nem volt sem a kocsi- és hintógyártáshoz, sem a kormányzás problémájának megoldásához. Igaz, nyereg- és kocsigyártó tanoncként kezdett. Később azonban - több minden mellett - jeles könyvkereskedő és -kiadó volt, emellett feltaláló és üzletember.

Az első modernkori motoros jármű, mely „Ackermann” kormányzással készült, a Benz Patent-Motorwagen „Victoria” volt, melyet 1893 – 1900 között gyártottak. 

A Victoria volt egyben a Benz & Co. cég első négykerekű járműve.
 
 


Ehhez nagyon hasonlít a Benz Velocipede (néha csak Velo néven említik), egy amerikai automobillal együtt, a világ első sorozatgyártású autója.
 

Egy kis kikapcsolódás
 .