Szervofék I.

A szerkezet a hagyományos főfékhenger helyére van szerelve,. A szervohatáshoz szükséges energiát egy, a motor által hajtott olajszivattyú szolgáltatja.

Az alaphelyzetet az 1. ábra mutatja. Itt a szívattyú által szállított olaj akadály nélkül visszafolyik a tartályba.

A fékezés kezdetekor a zöld szelep megközelíti a piros dugattyút, az ott lévő kilépő nyílást kezdi szűkíteni. A szűkülő rés és a szívattyú közötti térben a nyomás - a fojtás miatt - elkezd nőni (2. ábra).

Ez a nyomás  a piros dugattyú (A1 - A2) + A3 felületére erőt fejt ki, ami elkezdi működtetni a főfékhengert. Ennek az erőnek a rekcióereje egyrészt a ház  (A1 - A2) felületére hat, másrészt a zöld dugattyú A3 felületére. Ez utóbbit érzékeli a gépkocsivezető: minél nagyobb a nyomás, annál nagyobb erővel kell nyomnia a fékpedált. De fordítva is igaz, minél nagyobb erővel nyomja a pedált, annál nagyobb nyomás fog ellentartani a zöld dugattyún, s ez a növekvő nyomás fogja nyomni a főfékszelepet.

Ha a pedálra kifejtett erő folyamatosan nő, a zöld dugattyú folyamatosan halad előre, mind jobban közelít a szintén folyamatosan - de valamivel lassabban! - haladó piros dugattyúhoz. Ugyanis mind jobban szűkülnie kell a kifolyó résnek, hogy mind nagyobb legyen a fojtás, azaz a nyomás, hogy le tudja győzni a főfékhenger szintén folyamatosan  nővő ellenállását.

Abban a pillanatban, amikor abbamarad a fékpedálra kifejtett erő növekedése, azaz megáll maga a fékpedál - s vele együtt a zöld dugattyú -, a piros dugattyú is megáll. A nyomás sem nő tovább, a főfékhenger dugattyújára kifejtett erő állandósul.

Ha az álló pedálra kifejtett erő csökken, a pedál elindul visszafelé, a fojtó rés nőni kezd, a nyomás emiatt csökkenni kezd, a főfékszelep dugattyúja is elindul visszafelé, tehát a fékezés ereje csökken.

A szerkezet tehát egy ún. "követő mechanizmus": bármelyik irányba mozgatjuk a zöld dugattyút, a piros dugattyú állandóan követi, de mindig picit lemaradva, miközben a pillanatnyi helyzetnek megfelelően alakul a nyomás, illetve az erő, mert a lemaradás miatt változik a fojtási keresztmetszet.

A pedálra  és a főfékhengerre kifetett erő aránya, vagyis az erőtranszformáció (szervohatás) állandó: k = (A1 - A2 + A3) :  A3

A szervo meghibásodása esetén természetesen a fék működőképes marad, csak a szervohatás marad el. Ilyenkor ugyanis a zöld dugattyú felütközik a piros dugattyún, s a pedálra kifejett erő  mechanikai kapcsolatban átmegy a főfékhenger dugattyújára 1:1 arányban.