A MAGYAR AUTÓGYÁRTÁS 100. SZÜLETÉSNAPJA

1905. május 31.-én a Királyi József Műegyetem akkori, Múzeum körúti udvaráról indult 2000 km-es próbaútjára Csonka János postaautója, s ezzel új fejezetet nyitott a magyar autógyártás történetében. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár 2005. május 31.-én DICSŐ MÚLT - FANTASZTIKUS JÖVŐ címmel ünnepi sajtótájékoztatóval emlékezett meg e születésnapként számon tartott esemény századik évfordulójáról. 

A sajtótájékoztató kiemelt része volt annak a 2005. évi centenáriumi eseménysorozatnak, amely Győrben április 28-án a 14. AutóDiga emlékülésével kezdődött, a Közlekedési Múzeum május 24-én megnyílt kiállításával folytatódott, s több jelentős rendezvény után az októberi Budapesti Autószalon veteránautó-kiállításával, majd a novemberi Magyar Tudomány Ünnepe keretében konferenciával zárul. 

A sajtótájékoztató a BME központi könyvtárában a dicső múltat idéző megemlékezéssel kezdődött, amelyen Dr. Zrínyi Miklós tudományos és nemzetközi rektor-helyettes megnyitó beszéde után Budapest Főpolgármesteri Hivatalának képviseletében Dr. Schiffer János főpolgármester-helyettes, a Magyar Posta Rt. képviseletében dr. Horváth Sándor logisztikai igazgató, a Rába Rt. képviseletében Romvári Ferenc vezérigazgató-helyettes, a Magyar Gépjárműipari Szövetség képviseletében dr. Körmendy Ágoston főtitkár, a  Közlekedési Múzeum képviseletében dr. Katona András főigazgató, a Haris Autómúzeum képviseletében Haris Lajos igazgató, a Magyar Veterán Autó és Motor Szövetség képviseletében Borsche Károly főtitkár mondott köszöntőt. A megemlékezés ünnepi aktusaként Kövesné dr. Gilicze Éva, a BME közlekedésmérnöki kar dékánja átadta a magyar autógyártás jubileumát megörökítő emléktáblát dr. Melegh Gábor docensnek, a gépjárművek tanszék vezetőjének. . 

Az ünnepi esemény színvonalát két különleges kiállítás emelte. A könyvtár Aulájában a Haris Autómúzeum Zita királynő számára 1910-ben készített PHÖNIX-Landaulet díszautójának, valamint Pavlics Ferenc holdjárművének modelljét csodálhatták meg az érdeklődők. A könyvtár előtti területen a magyar autógyártás múltját a Magyar Veterán Autó és Motor Szövetség által szervezett (1955-1970 között készült) veteránautó-kiállítás: egy-egy Ikarusz 311 autóbusz, Csepel 344 és 350 teherautó, Csepel 450 V üzemanyag-szállító autó, Csepel 350D tűzoltóautó, valamint Rába felderítő úszó gépkocsi, míg napjaink hazai autógyártásának sikereit egy Audi TT, egy Suzuki Ignis és a legújabb Suzuki Swift személyautók reprezentálták.

A sajtótájékoztató fantasztikus jövőt bemutató programrészére a könyvtár Gazdaságtudományi olvasótermében került sor. Elsőként Stubnya György főigazgató-helyettes foglalta össze a BME OMIKK 2005. évi Millenniumi Díjjal kitüntetett "A magyar tudomány és technika nagyjai" című CD-ROM sorozatának jellemzőit, majd dr. Füstöss László, a BME Fizika Intézetének docense és Sík András, az ELTE TTK adjunktusa mutatta be a sorozat legújabb tagjaként megjelent "PAVLICS FERENC" című multimédia kiadványt. 

Ezt követően Pavlics Ferenc NASA-díjas konstruktőr, a rendezvény díszvendége ismertette a vezetésével kifejlesztett holdjármű létrehozásának megszületését és a magával hozott (és Amerikán kívül először bemutatott) modell működését.

A rendezvényt mintegy másfél száz résztvevő, köztük Csonka Lívia, Csonka János unokája és sok neves szaktekintély, valamint a nyomtatott és elektronikus sajtó számos képviselője tisztelte meg jelenlétével. A sajtótájékoztató centenáriumhoz méltó megrendezését az Audi Hungaria Motor Kft., a Haris Autómúzeum, a Közlekedési Múzeum, a Magyar Suzuki Rt., a Magyar Veterán Autó és Motor Szövetség, a Suzuki Plusz Autószalon és a Törley Pezsgőpincészet támogatása tette lehetővé.

.

 

. . . . .